Tuesday, November 06, 2007

‘Khabar angin Pervez ditahan tidak berasas’

ISLAMABAD 5 Nov. – Kerajaan Pakistan hari ini menafikan khabar angin yang melanda negara itu bahawa Presiden Pervez Musharraf dikenakan tahanan dalam rumah oleh timbalan ketua tentera kerana tindakannya mengisytiharkan darurat, kelmarin.

Jurucakap Pervez, Rashid Qureshi berkata, khabar angin itu adalah sesuatu yang “mengarut dan tidak berasas” sama sekali.

“Ia adalah pembohongan semata-mata, tidak berasas dan fitnah. Kita bimbang orang ramai akan percaya sepenuhnya pembohongan tersebut.

“Presiden baru sahaja mengangkat sumpah di depan Hakim Mahkamah Syariah Persekutuan, sebelum memberikan taklimat kepada para diplomat asing mengenai situasi semasa,” tegas Timbalan Menteri Penerangan, Tariq Azim.

Pervez telah memilih timbalannya, Ashfaq Kityani bagi mengambil alih kedudukannya apabila beliau meletakkan jawatan dalam tentera dan mengangkat sumpah sebagai Presiden Pakistan bagi penggal kedua pada 15 November ini.

Beliau bagaimanapun mengisytiharkan darurat selepas bimbang Mahkamah Agung membuat keputusan yang tidak memihak kepada dirinya mengenai kesahihan pemilihannya sebagai Presiden pada 6 November lalu.

– AFP

No comments: