Tuesday, November 06, 2007

Himpunan 10 Nov: Apa hak anda bila berdepan dengan polis? (Siri IV)

Saari Sungib
Tue | Nov 06, 07 | 11:47:37 am MYT

Kehadiran segera isteri, anak, ahli keluarga, rakan-rakan dan peguam di luar balai polis di mana saudara ditahan boleh membantu agar saudara dibebaskan segera oleh polis.

Namun, jika pihak polis membuat keputusan untuk terus menahan saudara, saudara mesti tahu bahawa:

* Saudara mesti dimasukkan ke lokap tidak lewat dari dari pukul 6:30 petang dan berada sehingga pukul 6:30 pagi. (kecuali dalam kes-kes kecemasan seperti bagi mendapatkan rawatan perubatan).

* Saudara boleh minta agar saudara terus memakai pakaian saudara tanpa diarahkan untuk menukar kepada pakaian lokap.

* Sekiranya saudara diarahkan juga memakai pakaian lokap serta diberikan sepasang seluar pendek dan saudara tidak suka memakai seluar pendek, minta polis membekalkan saudara dengan sepasang seluar panjang.

* Saudara juga boleh meminta kain pelikat atau pakaian yang sesuai untuk sembahyang jika saudara beragama Islam atau apa-apa pakaian ibadat lain jika saudara penganut agama lain.

* Jika saudara tahu di balai tersebut ada sebuah surau yang selesa, minta polis membawa saudara untuk bersembahyang di surau setiap waktu solat.

* Maklumkan kepada pegawai yang bertanggungjawab di balai atau polis yang bertugas keadaan kesihatan saudara serta keperluan ubat-ubatan saudara.

* Minta polis membekalkan ubat-ubat yang saudara perlukan dengan segera.

* Semasa berada dalam lokap, sekali lagi saudara tidak perlu menjawab sebarang soalan yang dikemukakan oleh pihak polis.

* Jika ada polis 'berbudi bahasa' yang mengajak saudara bersembang-sembang, lebih baik saudara tidak layan sahaja polis tersebut.

* Jika saudara ditahan bersama-sama dengan tahanan lain dalam bilangan yang ramai, ingat segala kerenah dan keadaan buruk, kecoh dan haru-biru yang saudara lalui. Laporkan keadaan lokap seperti itu kepada peguam saudara sebaik sahaja saudara berpeluang bertemu dengan mereka.

* Sepanjang saudara berada dalam lokap, polis tidak berhak untuk menyakiti saudara termasuk mengeluarkan kata-kata kesat mahupun sindiran terhadap saudara. Saudara juga tidak boleh dilayan secara buruk ataupun dinafikan hak untuk mendapat makanan, minuman dan rehat yang secukupnya. Hak saudara untuk menjalankan ibadat menurut agama masing-masing juga tidak boleh dinafikan. Jika ini berlaku, laporkan kepada peguam saudara sebaik sahaja saudara berpeluang bertemu dengan mereka.

* Polis hanya boleh menahan saudara selama 24 jam dari masa saudara ditangkap di dalam lokap tanpa perintah reman daripada majistret (kecuali penahanan ISA)

* Bagi penahanan ISA, seorang Inspektor boleh menahan seseorang selama 24 jam, seorang ASP selama 48 jam dan seorang DSP selama 30 hari. Tiada rujukan kepada majistret dalam penahanan ISA (namun, keluarga tahanan mesti mengemukakan writ habeas corpus kepada mahkamah)

* Dalam kes selain ISA, polis MESTI membuat permohonan reman daripada majistret di mana majistret boleh membenarkan sejumlah maksimum 14 hari untuk tahanan reman (tidak termasuk masa perjalanan yang munasabah).

* Semasa dibawa ke majistret, saudara MESTI gunakan kesempatan untuk memberitahu kepada peguam saudara dan majistret jika saudara dikasari, dilayan dengan buruk, diludah, dimaki, ditengking, disindir, diarah ketuk ketampi atau dipaksa berbogel sepanjang berada selama 24 jam di bawah tahanan polis! Jangan kasi can!

* Semasa dihadapkan ke majistret juga saudara boleh menyatakan keadaan kesihatan saudara. Jika saudara perlu berjumpa doktor, buat permohonan jumpa doktor di hadapan majistret. Kalau saudara takut atau cemas atau berada dalam keadaan tekanan mental dan emosi yang tinggi kerana berada dalam lokap polis, nyatakan juga perkara ini kepada peguam saudara dan majistret.

Bila ada peluang bercakap di depan majistret, cakap jangan tak cakap. Jangan takut! (Bersambung)


No comments: