Mon | Nov 19, 07 | 12:09:03 pm MYT
Barangkali para pemimpin Umno masih berpegang kepada salah satu ungkapan keramat bekas Presidennya, Tun Dr Mahathir Mohamad suatu ketika dahulu, iaitu 'Melayu mudah lupa'.
Walaupun pemimpin yang mengungkapkan kata-kata itu kini tidak lagi sepopular dulu di kalangan orang-orang Umno sendiri, malah ada yang sudah menganggap tindakan dan ucapannya kebelakangan ini lebih banyak menguntungkan pembangkang, sebahagian idea dan perancangan ditinggalkan Tun Mahathir masih menjadi ikutan dan amalan Umno hingga kini.
Salah satu legasi itu ialah pemahaman bahawa orang-orang Melayu mempunyai sifat mudah melupakan sesuatu yang mereka alami atau hadapi.
Berbekalkan 'mindset' itu barangkali, para pemimpin Umno kini begitu ghairah membantai para pemimpin pembangkang yang dituduh kononnya cuba mengheret dan memerangkap institusi raja Melayu ke kancah politik negara.
Para pemimpin Umno mahu meyakinkan rakyat seolah-olah mereka adalah pihak yang sangat prihatin dan bertanggungjawab dalam menjaga kemuliaan raja-raja Melayu.
Dalam melakukan yang demikian, mereka seolah-olah beranggapan bahawa seluruh rakyat Malaysia, terutama orang-orang Melayu telah melupakan beberapa episod lalu, di mana para pemimpin Umno dengan begitu ganas dan biadab menghina dan menjatuhkan martabat raja-raja Melayu secara terbuka.
Media massa arus perdana hingga semalam (18 November) masih galak mengulas dan membicarakan secara begitu negatif mengenai Himpunan 100,000 Rakyat anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di ibu negara 10 November lalu.
Setelah usaha demi usaha menggagalkannya dilakukan pihak berkuasa akhirnya menemui kegagalan, kini para pemimpin kerajaan cuba pula memutarbelit beberapa fakta mengenainya.
Dikatakan himpunan tersebut gagal menarik penyertaan melebihi 4,000 orang. Sebaliknya ia didakwa telah mencetuskan ketakutan kepada warga bukan Islam. Didakwa juga ia telah menyebabkan kerugian jutaan ringgit kepada para peniaga di sekitar kawasan terbabit.
Ada juga dakwaan kononnya pelancong asing takut untuk datang ke negara ini. Bahkan, di antara pelancong yang telah menempah penginapan di hotel-hotel sekitar ibu negara dikatakan membatalkan tempahan mereka kerana bimbangkan keselamatan mereka.
Paling digembar-gemburkan kini ialah pihak pembangkang telah memerangkap institusi raja ke kancah politik apabila mempersembahkan memorandum rakyat kepada Istana Negara.
Matlamat di atas kesemua gambaran negatif itu ialah agar sebarang kredit tidak diberikan kepada pihak penganjur perhimpunan itu (yang diterajui parti-parti pembangkang).
Di masa sama, para pemimpin kerajaan yang jelas merasa terpukul apabila rakyat tidak mengendahkan larangan dan ugutan yang mereka keluarkan, kini berusaha memulihkan imej dan harga diri mereka yang bagai dihinjak itu.
Setakat ini serangan paling banyak dibuat pihak kerajaan terhadap pihak penganjur himpunan itu ialah dengan memainkan sentimen rakyat di atas kedaulatan raja-raja dan keselamatan negara. Seolah-olah pembangkang menaja keganasan dan huru-hara. Di masa sama, pembangkang juga menodai dan mencemarkan institusi raja-raja Melayu.
Dalam hal ini, ada dua perkara berasingan yang patut diambilkira dalam menilai rasional tindakan Bersih dan dakwaan para pemimpin Umno itu. Pertama, fungsi sebenar Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu dalam pemerintahan negara/negeri. Kedua, rekod Umno dalam isu berkaitan kedaulatan raja-raja Melayu.
Menurut semangat Perlembagaan Malaysia, jawatan Yang Dipertuan Agong tidak diwujudkan semata-mata bagi mempastikan kesinambungan kuasa politik Melayu dari zaman dahulukala ke zaman moden. Tidak juga semata-mata untuk memenuhi kehendak emosi atau psikologi orang Melayu yang memerlukan seorang pelindung atau “payungâ€.
Perlembagaan Malaysia cuba memastikan kuasa-kuasa yang penting diedarkan antara beberapa pihak dan badan tertentu, dan tidak hanya terkumpul kepada pemimpin politik.
Untuk itu, Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu ada peranan tersendiri dalam sistem kerajaan moden iaitu sebagai tempat yang paling sesuai untuk diletakkan beberapa kuasa bagi mempastikan keadilan dan kewibawaan kerajaan dalam proses politik. Kuasa itu akan memastikan semua pihak, bukan sahaja pemerintah, dilindungi kepentingan mereka.
Oleh yang demikian adalah bertepatan dengan semangat Perlembagaan Negara jika parti-parti pembangkang juga mendekati Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu supaya baginda boleh diberitahu pendirian, kepentingan dan kebimbangan rakyat mengenai apa jua perkembangan dalam negara.
Dengan itu baginda boleh mengambilkira pandangan dan maklumat yang diberikan, dalam melaksanakan kuasa yang ada pada baginda. Perlu diingat bahawa Raja-raja Melayu tidak bergantung kepada pemimpin politik negara untuk memperolehi jawatannya. Justeru baginda boleh bertindak bebas dan adil.
Di satu pihak lain, rakyat masih belum lupa bagaimana para pemimpin Umno telah berusaha menghakis fungsi dan kuasa yang ada pada raja-raja Melayu. Beberapa episod hitam terhadap institusi raja di negara ini dalam dua dekad kebelakangan ini boleh dijadikan contoh. Antaranya ialah isu pindaan Perlembagaan 1983 (kuasa meluluskan undang-undang), pindaan Perlembagaan 1993 (imuniti raja-raja) dan insiden pertabalan 'sultan baru' di Kelantan.
Dalam isu pindaan Perlembagaan 1983, para pemimpin Umno telah melakukan beberapa tindakan di luar peruntukan Perlembagaan, sekaligus membelakangi raja-raja. Antaranya, BN telah secara rahsia membawa pindaan itu ke kabinet dan kemudiannya ke Parlimen, tanpa terlebih dahulu mendapatkan perkenan Majlis Raja-Raja.
Sedangkan menurut Perkara 38 (4) Perlembagaan Persekutuan: "Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja."
Pindaan Perlembagaan itu telah dibawa ke Dewan Rakyat dan Dewan Negara, kemudian diluluskan pada Ogos 1983. Di antara pindaan dibuat ialah berkaitan Fasal 66 (5). Peruntukan asal berbunyi, "Rang Undang-undang akan dikuatkuasakan apabila Yang di-Pertuan Agong menandatanganinya."
Peruntukan tersebut dipinda kepada, "Rang Undang-undang akan dikuatkuasakan sebagai Undang-undang apabila ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong. Jika di atas apa-apa sebab Rang Undang-undang itu tidak ditandatangani di dalam tempoh 15 hari selepas Rang Undang-undang itu disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Baginda dianggap telah menandatangani Rang Undang-undang tersebut dan Rang Undang-undang itu berkuatkuasa sebagai Undang-undang."
Turut dipinda ialah peruntukan pada Fasal 150 (1), di mana kalau Perdana Menteri mendapati darurat patut diisytiharkan di mana-mana juga dalam negara ini, maka Perdana Menteri boleh menasihatkan Yang di-Pertuan Agong dan Yang di-Pertuan Agong mesti menerima nasihat tersebut.
Kedua-dua pindaan itu jelas menghakis kuasa Yang di-Pertuan Agong, sekaligus menjadikan PM orang yang paling berkuasa. Cerita mengenai pindaan itu kekal rahsia sehinggalah bekas Setiausaha Agung Umno, Dato' Senu Abdul Rahman memecahkannya di satu sidang akhbar pada 5 Oktober 1983. Ia kemudiannya merebak menjadi krisis Perlembagaan apabila raja-raja Melayu membantah pindaan itu dan tidak bersedia menandatanganinya. Pindaan itu akhirnya dipinda semula.
Pada 1993, Umno sekali lagi mengusik institusi Raja-raja Melayu apabila mencadangkan pindaan Fasal 38 (4) Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh soal kekebalan atau imuniti raja-raja. Benar, di dalam Islam pun tidak ada pihak yang sepatutnya dianggap kebal di sisi undang-undang. Bagaimana pun, dalam usaha mencapai hasrat pindaan itu, Umno telah melakukan kesilapan lagi – ia bertindak terlalu biadab dalam menelanjangi dan mengaibkan Raja-raja Melayu.
Media massa milik kerajaan dimanipulasi secukupnya bagi meruntuhkan wibawa raja-raja Melayu secara terbuka dan meluas. Cerita memburuk-burukkan peribadi raja diulangsiar dan dibesar-besarkan. Rakyat diapi-apikan sentimen dan emosi bencikan raja dengan pembongkaran kehidupan istana yang mewah dan membazir.
Beberapa menteri kabinet mendedahkan tentang pemilikan harta oleh raja-raja. Antaranya membabitkan pemberian konsesi balak ribuan hektar kepada raja tertentu. Didedahkan juga bahawa tiap-tiap sultan telah ditawarkan 100,000 unit saham Telekom dan berbagai lagi. Filem-filem Melayu lama yang mengisahkan tentang kezaliman dan kebodohan raja-raja Melayu diulang tayang di kaca tv.
Tidak cukup dengan itu, ada pemimpin Umno yang terlalu dirasuk perasaan bencikan raja sampaikan tergamak mengadakan majlis pertabalan "Sultan Baru" di negerinya. Kejadian itu berlaku di Kelantan, apabila Datuk Seri Annuar Musa "menabalkan" Tengku Ibrahim Petra sebagai "Sultan Kelantan".
Ketiga-tiga episod yang melibatkan penghinaan terhadap martabat raja-raja Melayu itu dicetus dan dimainkan para pemimpin Umno. Dalam ketiga-tiga episod itu, pihak pembangkang memainkan peranan sangat bermakna dalam mempertahankan kemuliaan institusi raja. Rakyat negara ini tidak akan lupa dengan episod-episod itu.
Kini, Umno cuba tampil ke tengah masyarakat sebagai pihak yang kononnya menjaga kedaulatan dan kemuliaan raja-raja. Di masa sama pembangkang pula dituduh sebagai pihak yang cuba mencemar institusi raja.
Para pemimpin Umno jangan ingat imej dan reputasi buruknya terhadap raja-raja Melayu dapat dibaiki semudah itu. Dia perlu ingat, bukan semua Melayu yang mudah lupa! - mks.