Saturday, November 10, 2007

Tangkapan bermula, 13 ditahan di Dataran Merdeka

Wan Nordin dan Azamin Amin
Sat | Nov 10, 07 | 3:41:43 pm MYT

KUALA LUMPUR, 10 Nov (Hrkh) - Terkini!, polis mula bertindak menahan peserta perhimpunan dengan 13 orang setakat ini dilaporkan ditahan di Dataran Merdeka.

Wartawan Harakah Azamin Amin melaporkan, polis mula menyerbu orang ramai untuk menahan sesiapa sahaja terutamanya mereka yang berpaiakan kuning.

Keadaan semakin kelam-kabut dan polis mengambil kesempatan menahan secara rambang tidak kira siapa sahaja.

Setakat ini polis berpakaian preman digunakan bagi menahan sesiapa sahaja yang melintas, berada atau menyusuri jalan sekitar Dataran Merdeka, Pertama Komplek, Jalan Masjid India dan Masjid Jamek.

Lagi laporan terkini, Azamin melaporkan bahawa tujuh lagi ditahan termasuak dua warga emas berusia lebih 50 tahun menjadikan 20 orang setakat ini ditahan.

Selesai serah memo, Anwar bincang dengan polis

Sementara itu di Istana Negara, Saidatul Amani melaporkan bahawa Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang; Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Presiden KeADILan, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail baru sahaja keluar dari perkarangan Istana Negara selepas menyerahkan memorandum kepada pihak Istana.

Anwar dilihat sedang berbincang dengan pegawai polis bagi meminta agar tiada tindakan dilakukan termasuk tangkapan ke atas peserta himpunan aman.

Begitupun, tangkapan telah dibuat di Dataran Merdeka, Jalan Tunku Abdul Rahman dengan polis masih mengejar peserta himpunan.

Keadaan menjadi semakin tidak terkawal, polis bertindak menyerbu siapa sahaja di sana menyebabkan peserta mula menggerakkan langkah menuju ke arah lain.

Polis dikatakan berkubu di Jalan Tunku Abdul Rahman dengan penagkap bebas berkeliaran mencari mangsa.

No comments: