Saturday, November 10, 2007

Semburan 'water cannon', dan gas pemedih mata tidak halang lautan manusia banjiri Masjid Jamek

Azamin Amin
Sat | Nov 10, 07 | 2:34:46 pm MYT

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Hrkh) - Lebih 5,000 orang ramai membanjiri kawasan berhampiran Masjid Jamek berdekatan Dataran Merdeka bagi mendengar ucapan dan amanat daripada pimpinan PAS yang bakal menyertai himpunan rakyat sebentar lagi.

Laungan semangat dan hujah penuh makna ketika ini sedang disampaikan kepada orang ramai yang hadir oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor Dato' Hassan Ali bersama dengan Pesuruhjaya Pahang Tuan Ibrahim Tuan Man dan Bendahari Pas Dr Hatta Ramli.

Wartawan Harakah Basyhir dan Roy Rasul turut memaklumkan bahawa sejumlah 2 buah trak FRU telah pun 'menembak' air water cannon ke arah orang ramai namun ianya tidak mematahkan semangat oarang ramai untuk kembali ke kawasan terbabit biarpun dalam masa yang sama hujan lebat 'merahmati' kawasan tersebut malah akibat daripada itu berlaku rempuhan antara orang ramai dan FRU sehingga pihak FRU melepas gas pemedih mata sebentar tadi.

Bagaimanapun, suasana sedikit tegang kerana sudah 4 barisan FRU sejumlah lebih 300 orang telah mengepung kawasan masjid Jmek tersebut namun sehingga kini tiada sebarang tangkapan dibuat dan berlaku kejadian yang tidak diingini.

Difahamkan, oarang ramai yang bakl dipimpin oleh pimpinan PAS akan berarak menuju ke arah perhimpunan aman tersebut sekitar jam 2.10 petang.

Turut dilaporkan beberapa lokasi di lebuh raya menuju ke Kuala Lumpur dari arah utara telah ditutup dan disekat.

No comments: