Wednesday, November 07, 2007

Wanita ikrar taat setia



BERSEMANGAT: Zaleha ketika menyampaikan ucapan.

Kepimpinan Rafidah masih diperlukan terajui sayap kanan parti

KUALA LUMPUR: Wanita Umno mengulangi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Ketua pergerakan itu, Datuk Seri Rafidah Aziz dan mahu pihak di luar Wanita Umno tidak mengganggu gugat perpaduan sayap kanan parti itu.

Semua Exco Wanita Umno yang berucap, termasuk Naib Ketuanya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil secara terbuka menyatakan sokongan dan kesetiaan kepada Rafidah, selain mengakui kemampuannya menerajui Wanita Umno.


"Saya tidak mahu menderhaka kepada ketua dan sokongan saya akan diteruskan serta tidak akan berubah selagi Rafidah menjadi ketua," kata Shahrizat.

Katanya, pendiriannya tidak berubah dari saat pertama kerana amat menghormati kebijaksanaan dan rekod perjuangan Rafidah di dalam Kabinet dan Wanita Umno.

Beliau berkata, Rafidah bukannya calang-calang pemimpin wanita dan tidak mudah untuk ditandingi.


"Saya akan terus membantu Datuk Seri (Rafidah) sebagai Ketua Wanita untuk memastikan Wanita Umno tetap stabil dan bersatu supaya kita dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada kerja pilihan raya yang akan datang.

"Prinsip dan hati saya terpahat kepada tradisi dan budaya Umno yang tulen. Saya orang lama... walaupun zaman beralih, musim bertukar, berkat Umno dikandung adat; dalam apa juga tindak tanduk kita sebagai ahli jangan sesekali-kali melebihi parti dan pertiwi; biarlah belajar bernakhoda yang akhbariyyah (terkanan) dan arsyadiyyah (kematangan) bertanya pada yang tahu, berkata dengan yang pandai, sepakat kita kuat, berpecah kita rebah.

"Yang buruk buanglah dengan rundingan yang baik, ditarik dengan muafakat supaya tali jangan putus, kaitan jangan tekah. Adat Melayu pantang menderhaka, yang muda disayangi, yang tua dihormati. Bak kata pepatah, naik tangga biarlah dari bawah, alur bertempuh, jalan berturut," katanya dalam ucapan mewakili Wanita Umno Wilayah Persekutuan.

Sokongan itu disuarakan berikutan ada pihak mahu mencalonkan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Azalina Othman bagi mencabar Rafidah pada pemilihan pergerakan itu tahun depan. Cadangan itu dikemukakan Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee.

Selain Shahrizat, hampir semua pembahas yang mewakili negeri ke persidangan pergerakan itu turut menyatakan sokongan terhadap Rafidah dan meminta orang di luar pergerakan itu tidak mencampuri urusan pergerakan berkenaan.

Exco Wanita, Datuk Dr Kamilia Ibrahim ketika mencadangkan usul ucapan dasar Ketua Wanita Umno mengajak ahli pergerakan itu taat setia kepada pemimpin parti terutama Rafidah.

Katanya, pergerakan itu terhutang budi terhadap Rafidah yang banyak membawa perubahan kepada Wanita Umno dan wanita di negara ini.

Penyokong usul yang juga Exco Wanita, Datuk Siti Jeliha @ Zaleha Hussin, berkata beliau tidak reda dan rela Wanita berpecah berikutan ada pihak yang mahu menawarkan diri untuk bertanding menentang Rafidah pada pemilihan tahun depan.

"Malah, hari ini sudah ada pihak yang mengedarkan akhbar ini (Buletin Rakyat) yang mengandungi artikel Azalina lawan Rafidah, untuk meruntuhkan pembinaan kita (Wanita Umno)," katanya.

Sementara itu, pembahas mewakili Melaka yang juga Ketua Wanita Umno Melaka, Datuk Hazizah Mohd Sultan, berkata beliau berharap gandingan mantap antara Rafidah dan Shahrizat dapat diteruskan dan jangan mana-mana pihak mengganggu gugat mereka.

No comments: