Monday, May 25, 2009

Nizar pulangkan Camry

Nizar pulangkan Camry

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 24 Mei - Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin akhirnya akur bahawa beliau bukan Menteri Besar Perak apabila mengembalikan kereta rasmi kerajaan negeri yang digunakannya di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pukul 8.10 pagi ini.

Pemulangan kereta berwarna hitam itu bagaimanapun dibuat secara 'senyap-senyap' dan hanya diketahui pihak media pada tengah hari ini.

Perkara berkenaan disahkan oleh Pegawai Khas beliau, Amran Harun yang turut menemani bekas Menteri Besar Perak itu memulangkan kereta dengan nombor pendaftaran AGS10 tersebut.

Amran ketika dihubungi berkata, Mohammad Nizar mengambil keputusan untuk menyerahkan kereta itu sebagai menghormati keputusan Mahkamah Rayuan kelmarin yang mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Katanya, tindakan itu selaras dengan pendirian Mohammad Nizar sebelum ini yang bersedia mengembalikan kenderaan itu jika mahkamah memutuskan Zambry sebagai Menteri Besar Perak.

''Mohammad Nizar telah memulangkan kereta rasmi kerajaan negeri di Bangunan SUK pagi ini. Beliau dan pemandunya kemudian menaiki kereta peribadinya bersama saya," katanya.

Mohammad Nizar sebelum ini sentiasa menggunakan kereta tersebut ke mana saja kerana menganggap beliau merupakan Menteri Besar Perak yang sah walaupun selepas Barisan Nasional (BN) mengambil alih pemerintahan kerajaan negeri.

Beliau juga sentiasa bertegas untuk tidak memulangkan kereta rasmi kerajaan negeri itu selagi mahkamah tidak membuat keputusan siapakah Menteri Besar Perak yang sah.

Menurut Amran, pihaknya menyerahkan kunci kenderaan itu kepada pengawal di pondok keselamatan kerana pejabat kerajaan ditutup hari ini.

Ditanya kenapa memulangkan kenderaan tersebut pada hari tidak bekerja, dia berkata, ia dibuat kerana kebetulan mereka dalam perjalanan untuk menghadiri Konvensyen Pas di Teluk Intan.

''Lagipun, kita menerima arahan untuk memulangkan kenderaan itu pada hari Jumaat selepas Mahkamah Rayuan mengeluarkan keputusannya," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Dr. Abd. Rahman Hashim ketika dihubungi turut mengesahkan Mohammad Nizar telah memulangkan kenderaan rasmi itu.

''Saya dimaklumkan oleh pegawai saya bahawa pembantu Mohammad Nizar telah menghantar kenderaan itu pagi ini.

''Saya juga telah minta pegawai saya hantar kenderaan itu ke bengkel untuk diselenggara dan pemeriksaan kerosakan," katanya




Bekas MB Perak serah kenderaan rasmi


KERETA Toyota Camry (gambar fail) dengan nombor pendaftaran AGS 10 yang digunakan Nizar diserahkan kepada kerajaan negeri pagi semalam.

IPOH: Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyerahkan kenderaan rasminya, Toyota Camry dengan nombor pendaftaran AGS 10 kepada kerajaan negeri kira-kira jam 8 pagi semalam.

Beliau ditemani pembantu khasnya, Amran Harun hadir menaiki dua kereta di pintu masuk utama Bangunan Perak Darul Ridzuan di Jalan Istana untuk menghantar semula kenderaan rasmi Menteri Besar itu.

Ketika dihubungi, Amran berkata, kunci kereta itu diserahkan kepada pengawal keselamatan bertugas memandangkan semalam adalah hari cuti hujung minggu untuk kakitangan kerajaan.

Katanya, mereka meninggalkan pekarangan bangunan berkenaan kira-kira setengah jam kemudian menaiki sebuah lagi kereta Toyota Camry berwarna Perak milik Mohammad Nizar.

Difahamkan, Mohammad Nizar sudah memaklumkan kepada pegawai kerajaan negeri berkaitan berhubung pemulangan kenderaan rasmi itu.

Dipercayai pemulangan kenderaan itu ada kaitan dengan keputusan Mahkamah Rayuan, Jumaat lalu yang memperakui Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Tinjauan Berita Harian pula mendapati kereta itu sudah dibawa keluar daripada premis berkenaan untuk diselenggara dan pembersihan sebelum diletakkan kembali ke dalam kawasan pekarangan bangunan pentadbiran kerajaan negeri.

Sebelum ini, kereta itu menjadi antara punca kontroversi apabila Mohammad Nizar enggan menyerahkannya kembali kepada kerajaan negeri selepas Pakatan Rakyat tidak lagi berkuasa sebaliknya terus menggunakannya dengan alasan beliau masih Menteri Besar Perak yang sah.

Keengganan Mohammad Nizar memulangkan kenderaan itu memaksa Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim mengeluarkan kenyataan menyatakan tindakan Ahli Parlimen Bukit Gantang itu adalah salah kerana beliau tidak lagi berada dalam kerajaan negeri dan boleh mengelirukan rakyat.

No comments: