Monday, May 25, 2009

Mogok lapar bukan budaya kita - Zahid

Mogok lapar bukan budaya kita - Zahid

KUALA LUMPUR 24 Mei - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan rancangan pakatan pembangkang melancarkan mogok lapar tiga hari hanya membuang masa dan bukan budaya negara ini.

Katanya, pakatan pembangkang harus mengakui hakikat bahawa mereka sudah hilang suara majoriti di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

"Mahkamah Rayuan telah mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah kelmarin, jadi pakatan pembangkang harus menghormati mahkamah walaupun keputusan tidak memihak kepada mereka.

"Keadaan ini sama juga sewaktu mereka meminta Barisan Nasional (BN) menghormati keputusan Mahkamah Tinggi apabila Zambry diisytihar bukan Menteri Besar Perak yang sah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming memberitahu, pakatan pembangkang akan melancarkan mogok lapar mulai Selasa ini untuk mendesak Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, membubarkan DUN Perak.

Kor Ming berkata, kempen itu akan dirasmikan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin dan bekas Speaker, V. Sivakumar malah pelbagai program diatur sempena mogok bermula 10 pagi di Wisma DAP itu.

Tindakan itu berikutan kekecewaan mereka terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan Zambry sebagai Menteri Besar Perak yang sah kelmarin.

No comments: