Monday, May 25, 2009

Ada had bersuara - Perdana Menteri

Ada had bersuara - Perdana Menteri

KUALA LUMPUR 24 Mei - Perdana Menteri mengingatkan para pemimpin pertubuhan haram Hindraf yang baru dibebaskan daripada tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bahawa "ada had dari segi apa yang boleh disuarakan".

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, disebabkan kenyataan keterlaluan pihak tersebut, kerajaan akan mengikuti perkembangan aktiviti mereka sebelum memutuskan untuk penahanan semula atau sebaliknya.

Namun, tambahnya, jika ia berlaku, maka diharap rakyat faham keperluan tindakan itu dan tidak mempersalahkan kerajaan.

"Itu saya tidak tahu (penahanan semula), kita tengok pada perkembangan.

"Kita perlu faham ada had dari segi apa yang boleh kita suarakan dan jangan selepas buat sesuatu yang boleh jejaskan keselamatan dan perpaduan dan apabila tindakan dibuat nanti kerajaan pula dipersalahkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan di pusat membeli-belah IOI Mall di sini hari ini.

Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan.

Sebelum ini, Hindraf pernah mengugut akan menganjurkan protes jalanan bulan depan sekiranya larangan terhadap salah seorang pemimpinnya, P. Uthayakumar untuk bertemu Lembaga Penasihat ISA tidak ditarik balik.

Seorang lagi pemimpinnya, M. Manoharan pula meminta kerajaan supaya memberi status bumiputera kepada penduduk kaum lain yang lahir selepas merdeka.

Selain itu, banyak kenyataan sensitif lain para pemimpin Hindraf disiarkan di blog-blog dan laman web YouTube.

Mengulas mengenai perkara itu, Najib berkata, terpulang kepada rakyat menilai sikap yang dipertontonkan oleh para pemimpin Hindraf itu setelah kerajaan mengambil langkah prihatin dengan membebaskan mereka.

"Kita berharap semua pihak faham bahawa kerajaan amat ikhlas dalam hal ini, kita tidak mahu dituduh sebagai kerajaan yang zalim, kalau mereka sudah dibebaskan dan mereka buat kenyataan yang keterlaluan, maka saya serahkan kepada rakyat untuk menilai sikap mereka itu.

"Saya harap sebahagian besar masyarakat terutama masyarakat India faham bahawa kerajaan yang ada adalah kerajaan yang bertimbang rasa dan sentiasa bertanggungjawab menentukan kepentingan semua kaum terpelihara dan perpaduan nasional tidak terjejas," katanya.

Jelas beliau, sebarang tindakan lanjut kerajaan ke atas para pemimpin Hindraf akan hanya dilakukan atas faktor keselamatan rakyat dan negara.

No comments: