Saturday, May 30, 2009

Penduduk minta bantuan Nai

Penduduk minta bantuan Nai

BUKIT MERTAJAM 29 Mei - Pengaruh politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti sememangnya tidak dinafikan, namun penduduk Kampung Tun Sardon dekat sini terpaksa bergantung harap kepada calon Bebas, Nai Khan Ari bagi mendapatkan bekalan air ke kampung itu.

Sejak 10 tahun lalu, enam keluarga di kampung tersebut terpaksa hidup tanpa bekalan air paip dan terpaksa pula menghidu bau busuk najis ayam yang dibawa air setiap kali hujan lebat.

Keadaan itu menyebabkan Nai berazam untuk membela nasib enam keluarga terbabit lebih-lebih lagi apabila melihat kesukaran Johari Hussin, 37, sekeluarga yang terpaksa bergantung pada telaga sebagai punca air bagi meneruskan rutin harian.

"Dalam Kampung Tun Sardon ini yang jarak masuknya dari jalan besar kira-kira satu kilometer, ada enam keluarga yang menetap di sini dengan keadaan tidak ada bekalan air paip.

"Itulah masalah utama mereka yang saya tahu kerana saya adalah anak jati Telok Wang, Penanti. Kampung Tun Sardon ini pula berjiran dengan kampung asal saya," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau berkata, selain meneruskan kempennya pada hari ini, tinjauannya ke rumah Johari sebagai tanda prihatin terhadap nasib golongan miskin dan terpinggir.

Katanya, tidak kiralah sama ada golongan itu sengaja atau tidak sengaja dipinggirkan tetapi nasib mereka harus dibela.

"Enam keluarga yang menetap di sini terpaksa bergantung pada air telaga untuk memasak, mandi dan membasuh pakaian.

"Sedangkan Pulau Pinang adalah sebuah negeri yang maju tetapi rakyat miskin dan golongan yang diabaikan tetap wujud dan hari ini saya membawa media untuk melihat sendiri kesusahan hidup yang terpaksa dilalui tanpa bekalan air paip dan air bersih," katanya.

Nai yang meneruskan kempen untuk bertanding Pilihan Raya Kecil DUN Penanti Ahad ini berjumpa sendiri dengan keluarga Johari bagi memperkenalkan dirinya sebagai calon Bebas yang bertanding di Penanti.

Tu dia, tetiba jer keluar kenyataan rakyat Pulau Pinang miskin hehe

No comments: