Saturday, May 30, 2009

Jentera pilihan raya Pas kenal pasti calon

Jentera pilihan raya Pas kenal pasti calon

KUALA KRAI 29 Mei - Pemilihan calon Pas untuk bertanding pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai akan diteliti oleh jentera pilihan raya negeri sebelum dikemukakan kepada pimpinan Pusat.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, jentera itu akan memperinci cadangan setiap calon yang dikemukakan sebelum disenarai pendek kepada tiga orang sahaja.

"Kita telah lancar jentera kita hari ini, oleh itu bermula esok pasukan inilah yang akan membuat keputusan menapis dan memilih nama-nama calon yang difikirkan layak untuk bertanding di sini.

"Setakat ini kita masih dalam proses mengenal pasti beberapa orang calon dan kita akan gunakan masa selama sebulan yang ada sebelum hari penamaan calon untuk memilih yang terbaik," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bermesyuarat di Kuala Lumpur semalam memutuskan tarikh penamaan calon untuk pilihan raya kecil itu pada 6 Julai depan manakala hari pembuangan undi pada 14 Julai.

Kerusi N41 Manek Urai kosong selepas penyandangnya, Ismail Yaacob, 60, meninggal dunia 22 Jun lepas kerana mengalami komplikasi jantung.

Takiyuddin berkata, walaupun jentera pilihan raya diberi mandat untuk mengenal pasti calon namun ia tidak menghalang pimpinan Pas pusat daripada mengemukakan calon mereka sekiranya mempunyai pilihan yang lebih baik.

No comments: