Monday, August 17, 2009

Polis ambil keterangan Jeff Ooi

Polis ambil keterangan Jeff Ooi

PULAU PINANG 16 Ogos - Polis hari ini mengambil keterangan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi selama hampir dua jam di pusat khidmatnya di Plaza Sri Wonders di sini, berhubung kenyataannya yang mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme.

Kenyataannya juga diambil ekoran dua laporan polis yang dibuat masing-masing oleh Persatuan Putra Pulau Pinang pada 12 Ogos dan Forum Penyelarasan Umat (Forum) di Balai Polis Jalan Patani pada 14 Ogos lalu.

Tiga pegawai polis terdiri daripada Asisten Supritendan Fauzi Mohd. Yusof, Cif Inspektor Rosli Tipu dan Inspektor Assrul Hadi Makmur dari Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut tiba di pusat khidmat itu pada pukul 11 pagi.

Difahamkan, selain Ooi, dua pembantu peribadinya iaitu Yeoh Boo Seong dan Teoh Choo Cheow juga diambil keterangan kerana turut berada di pusat khidmat tersebut pada hari beliau membuat kenyataan itu pada 1 Ogos lalu.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Azam Abd. Hamid ketika dihubungi Utusan Malaysia mengesahkan perkara tersebut namun enggan mengulas lanjut.

"Kita telah ambil kenyataan beliau dan siasatan sedang dijalankan mengikut Seksyen 4(b) Akta Hasutan 1948," katanya.

Pada 2 Ogos lalu, dalam kenyataannya kepada sebuah akhbar berbahasa Inggeris, Ooi mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme.

Ooi juga mendakwa Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Mohd. Razali Abdullah yang juga ahli Jemaah Islah Malaysia (JIM) mempunyai misi membentuk Malaysia sebagai negara yang menerima pakai undang-undang syariah sepenuhnya menjelang 2020.

Tindakan Ooi itu menyebabkan pelbagai pihak termasuk Angkatan Pemuda Keadilan Pulau Pinang menghantar memorandum mendesak beliau meletak jawatan dan meminta maaf.

Pada 9 Ogos lalu, Ketua Staf Pejabat Ketua Menteri, Lim Guan Eng itu dalam sidang akhbarnya tetap dengan pendiriannya untuk tidak meminta maaf, sebaliknya hanya menarik balik kenyataannya.

No comments: