Monday, August 17, 2009

PDRM cukup anggota pantau pilihan raya

PDRM cukup anggota pantau pilihan raya

Oleh Amin Ridzuan Ishak
aminridzuan@bharian.com.my

Jumlah ditambah jika keadaan tak stabil: Hishammuddin

GEORGETOWN: Jumlah anggota polis ditugaskan memantau perjalanan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir akan ditambah sekiranya wujud keadaan tidak stabil sehingga membahayakan keselamatan penduduk di kawasan itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata pihaknya tidak mempunyai masalah untuk berbuat demikian kerana mempunyai anggota simpanan dari kawasan berhampiran Permatang Pasir.

"Ketika ini kami sudah menempatkan seramai 990 anggota polis untuk memantau perjalanan pilihan raya dan ia akan ditambah sekiranya wujud keadaan tidak stabil akibat angkara pihak berkaitan.

"Anggota polis yang ditambah ini mungkin akan ditempatkan di kawasan panas dan memantau sesi ceramah pihak bertanding bagi memastikan keadaan sentiasa terkawal serta aman untuk pengundi," katanya pada sidang media di sini, kelmarin.

Terdahulu beliau diberi taklimat dan penerangan berhubung persediaan polis menghadapi pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pulau Pinang. Hadir sama, Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari ini sebagai hari penamaan calon untuk pilihan raya kecil itu dan 25 Ogos sebagai hari pengundian sekiranya ada pertandingan.

Barisan Nasional (BN) meletakkan Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh, Rohaizat Othamn, 38, sebagai calonnya, manakala Pas pula menamakan Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Salleh Man, 52.

Hishammuddin juga mengingatkan supaya semua parti politik bertanding menjaga sikap masing-masing dan tidak menimbulkan suasana membahayakan persekitaran dengan menimbulkan isu-isu sensitif terutama ketika pilihan raya diadakan pada Ramadan.

"Ini kerana kita sudah ada pengalaman berdepan dengan situasi seumpama itu ketika pilihan raya kecil Permatang Pauh, Ogos tahun lalu yang menyaksikan banyak isu sensitif ditimbulkan.

"Polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak dan akan mengambil tindakan sekiranya mereka menimbulkan suasana membahayakan serta menggugat kesejahteraan dinikmati pengundi selama ini," katanya.

No comments: