Monday, August 17, 2009

Perbincangan cari kaedah selesai isu sensitif Rabu

Perbincangan cari kaedah selesai isu sensitif Rabu

PETALING JAYA: Tiga kementerian akan mengadakan perbincangan Rabu ini bagi mencari mekanisme untuk melicinkan dan mempercepatkan proses siasatan dan pendakwaan kes membabitkan isu perkauman, agama, institusi beraja, kedudukan bahasa Melayu terutama di internet.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata perbincangan itu membabitkannya; Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Katanya, mesyuarat itu akan turut dihadiri Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan wakil Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Mesyuarat itu bagi membincang dan memperhalusi tindakan berdasarkan bidang kepakaran masing-masing ke atas mereka yang didapati cuba menggugat keharmonian dan keamanan negara.

"Peguam Negara akan memberikan nasihat (perundangan) kepada kita, manakala SKMM akan memberikan bukti (sebagai sokongan terhadap sesuatu dakwaan). Ini penting kerana kita tidak mahu orang tidak bersalah didakwa dan apa yang kita lakukan ini juga membabitkan mereka yang berada di alam siber.

"Sekiranya ada pihak yang menggunakan ruang siber sebagai tiang untuk bersembunyi di belakang tuduhan dan dakwaan yang jelas menimbulkan kemarahan dan mempersendakan kaum, agama dan raja, maka mereka perlu bersedia untuk berhadapan dengan tindakan mahkamah," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Lembah Pantai di sini, semalam.

Hishammuddin berkata, keharmonian antara kaum perlu dipertahankan dan amanah untuk memeliharanya tidak hanya terletak di bahu polis semata-mata yang menjalankan siasatan tetapi juga pihak lain terutama mahkamah untuk proses pendakwaan.

No comments: