Monday, August 17, 2009

Pertandingan tiga penjuru di Permatang Pasir?

Pertandingan tiga penjuru di Permatang Pasir?

Oleh ABDUL MUIN SAPIDIN
muin.sapidin@utusan.com.my

BUKIT MERTAJAM 16 Ogos - Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir 25 Ogos ini bakal menyaksikan sekurang-kurangnya pertandingan tiga penjuru antara calon Barisan Nasional (BN), Pas dan seorang calon bebas.

Sehingga petang ini, tiga individu sudah mengesahkan akan bertanding dengan menyerahkan borang pencalonan dan membayar deposit untuk calon sebanyak RM5,000.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof bagaimanapun tidak menolak kemungkinan ada individu yang tampil menawarkan diri sebagai calon pada saat-saat akhir esok.

''Menurut rekod kita (SPR), enam borang pencalonan sudah diambil tetapi setakat ini hanya tiga yang dikembalikan bersama wang deposit calon.

''Tunggulah, mungkin ada lagi yang mahu menjadi calon pada saat-saat akhir," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat penamaan calon dan penjumlahan undi pilihan raya itu di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di sini hari ini.

BN sebelum ini mengumumkan akan meletakkan calonnya, Rohaizat Othman, 38, manakala Pas pula memilih Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Salleh Man, 52, untuk menentangnya.

Pakar motivasi, Kamarul Ramizu Idris, 42, yang sebelum ini bertanding dalam Pilihan Raya Kecil DUN Penanti 31 Mei lalu turut menawarkan diri dalam pilihan raya kali ini.

Kerusi DUN Permatang Pasir kosong ekoran kematian wakil rakyatnya, Datuk Mohd. Hamdan Abd. Rahman dari Pas kerana sakit jantung pada 31 Julai lalu.

Mengenai persediaan menjelang pilihan raya kecil itu, Abdul Aziz memberitahu, 474 pegawai dan kakitangan SPR akan bertugas pada hari penamaan calon esok sehingga hari mengundi.

Katanya, SPR membuka enam kaunter di sekitar kawasan Permatang Pasir dari pukul 10 pagi hingga 5 petang untuk memudahkan para pengundi membuat semakan daftar mengundi.

Beliau menasihatkan parti yang bertanding supaya tidak membawa terlalu ramai penyokong pada hari penamaan calon esok bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.

''Kalau boleh kita harap tidak terlalu ramai yang datang berhimpun dan berarak mengiringi calon kerana ia mengundang banyak masalah seperti kesesakan dan ketenteraman.

''Mengambil kira perkembangan penularan virus selesema babi atau influenza A (H1N1) yang semakin serius, kita harap perhimpunan dan perarakan penyokong yang terlalu ramai dapat dielakkan," tambahnya.

Selain itu beliau meminta parti-parti yang bertanding supaya menjalankan kempen secara aman dan berhemah, lebih-lebih lagi ia berlangsung pada bulan Ramadan.

DUN Permatang Pasir mempunyai 20,290 pengundi terdiri daripada 72.4 peratus Melayu, 25.8 peratus (Cina), 3.39 peratus (India) dan 0.16 peratus (kaum-kaum lain).

Proses penamaan calon akan berlangsung esok di Dewan Perdana, IKBN Bukit Mertajam dan hari pengundian adalah pada 25 Ogos ini.

No comments: