Monday, August 17, 2009

'UMNO, Pas hentilah berbalah'

'UMNO, Pas hentilah berbalah'

KEPALA BATAS 16 Ogos - UMNO dan Pas diingatkan supaya menghentikan sebarang perbalahan politik dalam soal agama, sebaliknya bermuafakat dan mencari jalan untuk mengukuhkan imej serta perpaduan umat Islam di negara ini.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, sebagai parti terbesar orang Melayu, UMNO dan Pas mesti mempunyai pendirian yang sama dalam mempertahankan tuntutan agama, khususnya yang menyentuh soal akidah.

Menurut beliau, banyak isu yang menyentuh soal agama dibangkitkan kebelakangan ini sekali gus menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat kerana dikhuatiri ia akan mencetuskan perbalahan.

''Sekarang ini banyak isu mengenai agama ditimbulkan, tidak ada sebab kenapa UMNO dan Pas yang ahlinya 100 peratus beragama Islam perlu berbalah dalam soal ini.

"Semua umat Islam itu bersaudara dan perlu berpegang kuat kepada tali Allah kerana itu yang dikehendaki oleh agama. Jangan kerana parti, kita hendak berbalah dan tuduh-menuduh antara satu sama lain," katanya.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Kepala Batas berkata demikian ketika berucap merasmikan persidangan UMNO bahagian itu di sini hari ini.

Abdullah berkata, kedua-dua parti itu mungkin berbeza pandangan mengenai polisi atau pendekatan dalam membangunkan negara, tetapi ia bukan alasan untuk berbalah dalam soal agama.

Katanya, walaupun sebelum ini usaha menemukan UMNO dan Pas untuk berbincang mengenai perpaduan tidak menjadi kenyataan, masih ada ruang untuk kedua-dua parti itu mencari titik persamaan demi kepentingan agama.

"Masih ada peluang (untuk berbincang). Ia mungkin lebih mudah jika kedua-dua parti menyatakan terlebih dahulu perkara-perkara yang hendak dibincangkan," katanya.

Ditanya mengenai pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Abdullah yang juga Ahli Parlimen Kepala Batas berkata, Barisan Nasional (BN) perlu mengumpul kekuatan 100 peratus bagi memberi saingan kepada Pas.

Jelasnya, hanya dengan kekuatan dan kerjasama dari semua parti komponen boleh memberi kemenangan kepada BN khususnya dalam melicinkan kerja-kerja jentera pilihan raya.

"Kalau semua parti komponen sama-sama turun dan bekerja keras, kita boleh menang. Apa yang penting ialah kita muafakat dan memberi keyakinan kepada pengundi," katanya.

Abdullah turut menasihatkan parti yang bertanding supaya berkempen secara berhemah memandangkan pilihan raya kecil itu diadakan dalam bulan Ramadan.

''Janganlah ketika berkempen, kita berbalah lebih-lebih lagi soal agama. Semua pihak perlu menjaga percakapan dan perbuatan, jangan sampai ia mencemarkan ibadah (puasa) kita," tambahnya.







Umno, Pas wajar henti berbalah

Oleh Amin Ridzuan Ishak
aminridzuan@bharian.com.my

Pergaduhan dua parti Islam tidak membawa faedah

KEPALA BATAS: Tun Abdullah Ahmad Badawi meminta Umno dan Pas supaya menghentikan perbalahan berkaitan akidah Islam yang semakin menjadi-jadi dan ketara sejak kebelakangan ini.

Bekas Perdana Menteri berkata, beliau tidak gembira melihat kedua-dua parti yang hampir 100 peratus ahlinya adalah orang Islam bergaduh mengenai isu akidah Islam yang tidak memberi apa-apa faedah.

Katanya, jika kedua-dua parti hendak berbalah sekali pun, biarlah mengenai isu yang memberi manfaat seperti pembangunan dan kebajikan rakyat tanpa membabitkan akidah Islam semata-mata seperti sekarang.

"Sehubungan itu, saya cadangkan supaya kedua-dua parti berbincang sekali lagi untuk mencari kesepakatan mengenai isu yang tidak boleh disentuh serta dipolitikkan.

"Mungkin mereka boleh gunakan kesempatan pilihan raya kecil Permatang Pasir ini sebagai permulaan.

"Mungkin Umno boleh menjadi peneraju dengan menemui kepimpinan Pas sekali lagi bagi mencadangkan perkara ini (perbincangan) dan minta mereka (Pas) senaraikan isu sedia dibincangkan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Kepala Batas di sini, semalam.

Sejak kebelakangan ini, Umno dan Pas sering berbalas kenyataan berhubung tindakan beberapa pemimpin DAP yang dilihat mengeluarkan kenyataan menghina Islam.

Antaranya Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam serta kefahaman mereka terhadap agama rasmi Persekutuan itu mungkin tidak mendalam.

Beliau sebaliknya menyalahkan sikap pemimpin Islam yang menolak ajaran Islam sehingga agama itu tercemar dan disalahertikan kesuciannya oleh mereka yang bukan Islam.

Kenyataannya itu dibidas pemimpin Umno antaranya Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyatakan Menteri Besar Kelantan itu sanggup menghalalkan tindakan menghina Islam tanpa memikirkan sentimen orang lain hanya kerana pihak menghina adalah rakan dalam Pakatan Rakyat.

Sementara itu, Abdullah mahu tanggapan pelbagai pihak terutama parti pembangkang bahawa pihak berkuasa negara ini hanya bertindak terhadap sesebuah kaum tertentu, dihentikan.

"Ini (tanggapan) tidak begitu elok kerana mampu merosakkan perpaduan kaum dan menimbulkan keadaan tidak baik kepada rakyat. Mereka harus ada keyakinan bahawa pihak berkuasa bertindak kerana seseorang itu bersalah bukan disebabkan kaum," katanya.

No comments: