Monday, August 17, 2009

Syor akar umbi pinda perlembagaan Umno diperhalus: Hishammuddin

Syor akar umbi pinda perlembagaan Umno diperhalus: Hishammuddin

KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata cadangan akar umbi mengenai pindaan perlembagaan parti itu akan dikumpulkan dan dibincangkan pada bulan puasa ini sebelum dibawa ke peringkat tertinggi.

Beliau berkata, menerusi mesyuarat bahagian Umno yang berakhir semalam juga akan membolehkan pihaknya menerima maklum balas daripada akar umbi dalam tempoh dua hari lagi bagi membolehkannya diperhalusi untuk proses seterusnya.

"Saya sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan ini akan meneliti dan mengumpulkan dan mendapatkan idea baru yang datangnya daripada akar umbi... inilah hasrat saya supaya kita ambil kesempatan daripada mesyuarat bahagian ini untuk mengupayakan ahli cawangan, bahagian sehingga peringkat negeri.

"Pengumpulan cadangan ini pada Ramadan, oleh itu kita akan mengadakan mesyuarat yang dipengerusikan Jawatankuasa Induk dan Jawatankuasa Teknikal, insya-Allah akan dapat dibentangkan ke Majlis Tertinggi sehingga tarikh kita bawa usul pindaan sebelum perhimpunan pada hari pertama tahun ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Lembah Pantai di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Umno Bahagian Lembah Pantai yang juga Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Hishammuddin berkata, beberapa perkara juga perlu diperhalusi antaranya membabitkan aspek pemilihan pemimpin cawangan, bahagian dan pusat sama ada ia boleh dilakukan serentak atau tidak.

Terdahulu dalam ucapannya ketika merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Lembah Pantai, Hishammuddin berkata, Umno masih lagi relevan sehingga sekarang dan parti keramat itu mesti dipertahankan supaya ia dapat terus diterima rakyat.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai kontrak Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang tamat tidak lama lagi, Hishammuddin berkata, kerajaan akan mengumumkan perkara itu apabila sampai masanya nanti.

No comments: