Monday, August 17, 2009

'SPRM tak wajar beza siasatan'

'SPRM tak wajar beza siasatan'

Oleh Veena Rusli dan Mohd Azrone Sarabatin
bhnews@bharian.com.my


MUHYIDDIN menerima memorandum mengutuk kegiatan demonstrasi jalanan oleh Abdullah (kanan) sambil diperhatikan Yahya (kiri) ketika tiba di Terminal 2 KKIA, semalam.

TPM mahu semua pihak bekerjasama apabila disiasat

KOTA KINABALU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak wajar membezakan siasatan terhadap orang politik dengan orang biasa kerana undang-undang adalah untuk semua, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, isu berbangkit adalah rasuah dan semua pihak tanpa mengira fahaman politik mesti bekerjasama dengan SPRM apabila diperlukan.

Beliau berkata, SPRM atau Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebelum ini, sudah berpuluh-puluh tahun melaksanakan tugasnya dan mempunyai prosedur tiada bezanya antara dulu dan sekarang kerana semua siasatan menjurus kepada kes rasuah.

"Dalam sejarah rekod BPR dulu pun, banyak pihak dalam parti mana sekalipun terbabit dengan kes rasuah diambil tindakan sama, tanpa perbezaan dan kita tak nak nanti orang sangsi dengan integriti badan yang ditubuh dalam bentuk suruhanjaya.

"Mungkin SPRM ada sebab tertentu nak buat begitu (membezakan siasatan) dan ia bukan keputusan kerajaan, maka terpulanglah atas kebijaksanaan mereka.

"Bagaimanapun, saya kurang pasti mengapa kenyataan (menghentikan siasatan ke atas orang politik) itu dibuat. Apakah perlu ada perbezaan dari segi bentuk atau cara menangani masalah rasuah di kalangan orang politik dengan orang biasa," katanya pada sidang media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) sebelum berlepas pulang ke ibu negara, petang semalam.

Kelmarin, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull, dilaporkan berkata SPRM akan memberhentikan siasatan kes membabitkan ahli politik berikutan kecaman daripada pelbagai pihak berhubung cara siasatan dijalankan.

Muhyiddin juga menasihatkan parti pembangkang supaya tidak membuat perlakuan yang dilihat sebagai enggan bekerjasama dan kemudian tampil membuat pelbagai andaian kononnya SPRM bertindak secara tidak saksama.

"Apabila pegawai SPRM panggil untuk membantu siasatan, rakyat atau sesiapapun yang terbabit mesti beri kerjasama supaya proses undang-undang dapat berjalan dengan baik.

"Nampaknya pembangkang buat cara lain. Mereka sepatutnya bekerjasama, tak payahlah nak melawan pihak berkuasa kerana mereka belum dituduh, belum dibawa ke mahkamah dan mereka tak pasti lagi terbabit dengan rasuah," katanya.

Sementara itu, berucap merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Kudat dan Kota Marudu di Dewan Tun Mustapha, Kudat, semalam, Muhyiddin Yassin menyifatkan pihak yang mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan sehingga mencetuskan sentimen perkauman sebagai petualang bangsa yang harus ditentang habis-habisan.

Tegas Timbalan Perdana Menteri, dasar diamalkan kepemimpinan negara sejak merdeka membolehkan rakyat hidup aman damai, walaupun Malaysia didiami masyarakat pelbagai bangsa dan keturunan.

"Jika ada petualang cuba menjejaskan perpaduan dan mencetuskan sentimen berbaur perkauman, kita anggap mereka sebagai pengkhianat bangsa," katanya.

No comments: