Monday, August 17, 2009

SPRM bukan gestapo

SPRM bukan gestapo

Oleh Mohd Hamizar Hamid
mizar@bharian.com.my

Salah laku ahli politik tetap disiasat

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan ia bertindak seperti 'gestapo' (polis rahsia Nazi) ketika menjalankan siasatan dan akan tetap menyiasat ahli politik yang dikaitkan dengan salah laku rasuah.

SPRM juga menegaskan pegawainya tidak pernah bertindak kasar terhadap pembantu Exco kerajaan negeri Selangor, Wong Chuan How ketika menahannya di pusat khidmat wakil rakyat Adun Sungai Pelek, di Sepang, pada Jumaat lalu.

Menurut kenyataan SPRM yang dikeluarkan semalam, Wong tidak akan cedera jika mematuhi arahan dan memberikan kerjasama penuh kepada pegawai suruhanjaya itu bagi menyempurna-kan siasatan.

Sebelum ini, pembangkang menuduh SPRM bertindak kasar ketika menahan Wong bagi membantu siasatan berhubung salah guna peruntukan Dewan Undangan Negeri (DUN) membabitkan 235 projek bernilai hampir RM500,000.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam kenyataannya kepada media Sabtu lalu menuduh SPRM bertindak seperti gestapo ketika menahan Wong.

Menghuraikan secara terperinci kronologi siasatan, SPRM menjelaskan, siasatan awal mendapati beberapa program dan bantuan yang menggunakan peruntukan pembangunan Adun Sungai Pelek tidak disampaikan kepada pemohon walaupun sudah diluluskan dan cek diserahkan kepada Wong.

"Hasil hasil siasatan itu menjadikan Wong sebagai suspek utama dan keputusan dibuat agar beliau ditangkap untuk siasatan lanjut. Pada 5 Ogos, SPRM berusaha menghubungi Wong melalui telefon dan menghantar SMS ke telefon bimbitnya tetapi tidak dibalas.

"Pada Khamis lalu, Wong menghantar SMS kepada pegawai SPRM memaklumkan beliau bersetuju bertemu di pejabat pusat khidmat Adun Sungai Pelek pada jam 9 pagi keesokannya," kata SPRM.

Pada hari kejadian, sepasukan pegawai SPRM bertemu Wong berserta dua peguamnya di tempat yang dijanjikan dan mereka menunjukkan kad kuasa kepada mereka bertiga. Wong juga dimaklumkan beliau perlu dibawa ke Pejabat SPRM Putrajaya untuk siasatan lanjut kerana dokumen berkaitan kes disiasat berada di pejabat itu.

Namun, Wong dan dua peguamnya membantah kerana beliau dikatakan terikat dengan Pekeliling Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Bil 4 Tahun 2009. Akibat daripada keengganan Wong, beliau ditangkap oleh pegawai SPRM mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 dan Seksyen 406 Kanun Keseksaan.

Bagaimanapun, Wong enggan menurunkan tandatangannya selepas notis mengikut Seksyen 53 (3) Akta SPRM 2009 dibaca dan diserahkan kepadanya.

Selepas itu, Wong melalui peguamnya meminta pegawai SPRM membenarkan beliau ke balai polis untuk membuat laporan berhubung tangkapan itu sebelum mengikut pegawai SPRM ke Putrajaya.

Pegawai SPRM bersetuju dan memaklumkan bahawa Wong adalah di bawah pengawasan SPRM dan perlu menaiki kereta pegawai SPRM untuk ke balai polis.

Namun, ketika Wong yang tidak digari hendak dimasukkan ke dalam kereta yang menunggu di luar, beliau secara tiba-tiba menepis tangan pegawai SPRM yang mengiringinya dan cuba melarikan diri.

Pegawai SPRM kemudian terpaksa menghalang Wong melarikan diri dengan memeluknya dari belakang kerana beliau mula meronta-ronta dan akhirnya menjatuhkan dirinya atas lantai kaki lima deretan kedai di situ.

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, ketika dihubungi berkata walaupun menerima kecaman daripada pembangkang, pihaknya tetap menjalankan siasatan terhadap mana-mana ahli politik yang dikaitkan dengan salah laku rasuah.

"Siasatan akan tetap diteruskan. Kami tidak akan berhenti. Kalau berhenti, habislah kita. Parti pembangkang terutama DAP sering mengada-adakan cerita apabila membabitkan siasatan terhadap ahli parti itu.

"DAP memang banyak main wayang. Pembangkang sejak dari dulu memang tidak pernah mahu beri kerjasama. Mereka bercakap seolah-olah kita tidak menjalankan siasatan terhadap orang Umno dan Barisan Nasional (BN)... mengarutlah," katanya.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull yang berkata, SPRM akan menghentikan serta merta siasatan terhadap semua kes membabitkan ahli politik kerana menerima kecaman pelbagai pihak berhubung cara siasatan dijalankan.

No comments: