Monday, August 17, 2009

Had umur Pemuda MIC ditingkatkan 45 tahun

Had umur Pemuda MIC ditingkatkan 45 tahun

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Had umur bagi menyertai Pergerakan Pemuda MIC akan dinaikkan daripada 40 ke 45 tahun untuk membolehkan lebih ramai golongan muda menyertainya.

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu berkata, langkah itu selaras dengan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) lain seperti UMNO, MCA dan Gerakan yang menetapkan had umur itu.

Beliau berkata, kebanyakan ahli Pemuda MIC ketika ini sudah menjangkau umur 40, menyebabkan kebanyakan mereka terpaksa keluar daripada pergerakan itu.

"Cadangan baru itu akan membantu MIC untuk mempunyai lebih ramai anggota muda serta mampu menyediakan pemimpin pelapis pada masa depan,'' katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Perhimpunan Agung Pemuda, Wanita, Puteri dan Putera MIC Kebangsaan Ke-25 di sini hari ini.

Sebelum ini, MIC menetapkan had umur 40 tahun untuk menerajui Pergerakan Pemuda parti, bagaimanapun ia menyebabkan Ketuanya, S. A. Vigneswaran meletakkan jawatan Julai tahun lalu.

Terdahulu, Samy Vellu dalam ucapannya berkata, permohonan keahlian parti juga akan diperluas melalui on-line kerana pihaknya mendapati ramai golongan muda dan berpendidikan tinggi ingin menjadi ahli tetapi menghadapi pelbagai kesukaran.

"Melalui kaedah ini, kita dapat menarik minat golongan tersebut untuk menjadi ahli dan seterusnya menyumbang kepada MIC dan membantu mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti ini,'' jelasnya.

Ahli-ahli MIC dan pemimpin juga digalak mewujudkan blog masing-masing dan menggunakan laman sosial Facebook untuk berinteraksi.

No comments: