Monday, August 17, 2009

T. Mohan menang Ketua Pemuda MIC

T Mohan Ketua Pemuda MIC

Oleh Faiza Zainudin

faiza@bharian.com.my


MOHAN dijulang selepas menang pemilihan Ketua Pemuda MIC, di Kuala Lumpur, semalam.

P Komala Devi kekal jawatan Ketua Wanita kalahkan S Thangasvari


KUALA LUMPUR: Ketua Koordinator Pemuda MIC, T Mohan dipilih sebagai Ketua Pemuda MIC yang baru manakala Datin Paduka P Komala Devi mengekalkan jawatan Ketua Wanita MIC pada pemilihan Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri MIC di sini, semalam.

T Mohan, yang memangku jawatan Ketua Pemuda MIC sejak Jun lalu menewaskan pencabarnya, SP Muthu Veloo, Ketua Pemuda MIC Bahagian Subang, yang juga anak saudara Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

Mohan meraih 321 undi, manakala Muthu Veloo 148 undi. Pertandingan itu dianggap bersejarah kerana ini kali pertama jawatan tertinggi dalam pergerakan Pemuda MIC dipertandingkan.

Jawatan Timbalan Ketua Pemuda dimenangi Ketua Biro Politik dan Risikan MIC, V Mugilan dengan 266 undi menewaskan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kahang, R Vidyananthan (204 undi).

Ketua Wanita, Komala Devi mengekalkan kedudukannya dengan meraih 238 undi mengatasi pencabar yang juga timbalannya, S Thangasvari, yang mendapat 212 undi.

Jawatan Timbalan Ketua Wanita dimenangi Ahli Majlis Tertinggi Wanita Pusat yang juga Ketua Wanita MIC Grik, Dr C V Prema dengan 279 undi, mengalahkan Ketua Wanita Negeri Sembilan, D P Thanaletchumy (172 undi).

Jawatan Ketua Puteri dan Timbalan Ketua Puteri MIC tidak dipertandingkan dan Samy Vellu melantik penyandangnya, Senator J Usha Nandhini sebagai penyelaras manakala menantunya, V Shaila Nair sebagai pembantu penyelaras.

Seramai 512 perwakilan Pemuda MIC dan 572 perwakilan Wanita MIC mengundi pada pemilihan kali ini.

Kedua-dua sayap pergerakan itu juga memilih dua wakil masing-masing bagi menganggotai Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC, 12 bagi Majlis Pemuda dan Wanita MIC dan 35 perwakilan pada Perhimpunan Agung MIC yang dijadualkan 12 September ini.

Sementara itu, Mohan menyifatkan pemilihannya membuktikan kerja keras yang dilakukan terhadap parti selama ini membuahkan hasil.

Beliau yang tidak terkejut dengan kemenangannya berkata, sokongan padu pada peringkat akar umbi membantunya meraih kemenangan.

"Mereka nampak usaha dan kerja saya, saya yakin boleh menang, itu kelebihan saya yang mereka nampak, boleh bekerja dan membantu menyelesaikan masalah mereka.

"Akar umbi menilai kemampuan dan komitmen saya yang dilakukan tanpa mengira masa sejak dulu lagi," katanya yang berazam membantu MIC mencapai kejayaan lebih besar pada pilihan raya umum akan datang.







T. Mohan menang Ketua Pemuda MIC

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Penyelaras Pergerakan Pemuda MIC, T. Mohan memenangi jawatan Ketua Pergerakan Pemuda parti itu dengan mengalahkan S. P. Muthuveloo.

Mohan, 36, berjaya memenangi jawatan itu dengan majoriti 173 undi apabila memperoleh 321 undi manakala Muthuveloo, 38, yang juga anak saudara kepada Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu pula mendapat 148 undi.

Samy Vellu ketika mengumumkan perkara itu berkata, Ketua Pemuda MIC Bahagian Hulu Selangor, V. Mugilan memenangi jawatan Naib Ketua pergerakan itu dengan majoriti 16 undi mengalahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kahang, R. Vidyananthan.

"Mugilan yang merupakan Ketua Biro Politik parti telah memperoleh 266 undi manakala Vidyananthan mendapat 240 undi,'' katanya ketika mengumumkan keputusan pemilihan itu yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Tambah Samy Vellu, Datin Paduka Komala Krishnamoorthy yang juga Ketua Wanita MIC berjaya mempertahankan jawatan apabila mengalahkan pesaingnya, S. Thangeswari dengan majoriti 26 undi.

"Komala memperoleh 238 undi manakala Thangeswari yang merupakan Ketua Wanita Perak mendapat 212 undi.

"Bagi jawatan Timbalan Ketua Wanita pula, Dr. V. Prama Kumari berjaya mengalahkan Dr. P. Tanaletchumy dengan majoriti 107 undi,'' jelasnya.

Menurutnya, 10 calon Pemuda MIC telah bertanding bagi kerusi Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) dan hanya dua orang telah dipilih iaitu G. Kumaaraamaan dan V. P. Shanmugam.

"Sementara itu enam calon wanita telah bertanding untuk memenangi dua kerusi CWC. Dua calon yang mendapat jumlah undi tertinggi adalah S. Murugeswary dan M. Mogana,'' kata beliau.

Sementara itu, Komala Devi ketika ditemui berkata, beliau gembira kerana sekali lagi diberi kepercayaan untuk mengetuai pergerakan wanita parti itu.

"Banyak kerja perlu dilakukan oleh saya selepas ini. Antaranya ialah mengadakan kursus kepercayaan untuk mendapat kerjasama ahli-ahli peringkat akar umbi bagi mengukuhkan perpaduan parti dan memperoleh semula kepercayaan rakyat," katanya.

Mohan pula berkata, kemenangan hari ini memberi peluang kepadanya untuk meneruskan semua agenda yang sudah dirancang sebelum ini.

No comments: