Monday, August 17, 2009

Pakatan mahu Perak huru-hara

Pakatan mahu Perak huru-hara

Oleh Shamsul Kamal Amarudin
bhnews@bharian.com.my

Sokongan rakyat termasuk orang Cina kepada kerajaan negeri semakin kukuh

IPOH: Pakatan pembangkang dipercayai sedang merancang mewujudkan siri kedua tindakan 'menghuru-harakan' Perak apabila mahu mengadakan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 2 September ini, kata Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau berkata, pakatan pembangkang melakukan tindakan itu selepas mereka tahu dan bimbang dengan sokongan rakyat yang semakin kukuh terhadap kerajaan negeri sekarang termasuk di kalangan persatuan masyarakat Cina.

"Saya tidak terkejut dengan tindakan mereka, sebelum ini pun mereka sudah buat sidang DUN bawah pokok dan sekarang nak buat lagi keadaan huru-hara... dengan suasana tidak stabil, dengan sendiri mereka mengharapkan apa yang diinginkan akan tercapai.

"(Tetapi) saya tidak akan tunduk dan terikut dengan permainan mereka...saya percaya rakyat tahu dan sudah muak, benci dan meluat tengok cara mereka ini," katanya pada sidang media selepas merasmikan mesyuarat Umno bahagian Ipoh Barat di sini, semalam.

Zambry mengulas laporan sebuah akhbar tabloid semalam yang memetik kenyataan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, bahawa beliau akan menghadiri 'sidang DUN 2 September' jika diarahkan berbuat demikian oleh bekas Speaker, V Sivakumar.

Mohammad Nizar dilaporkan berkata, penetapan tarikh berkenaan adalah di bawah bidang kuasa Sivakumar yang masih dianggap-nya sebagai Speaker dan mana-mana pihak tidak boleh menghalang atau mempertikai tindakan berkenaan.

Zambry mengingatkan Mohammad Nizar supaya tidak terus melakukan kekecohan di negeri ini dengan mengambil kira perasaan majoriti rakyat yang mahukan kestabilan bagi meneruskan kehidupan seharian.

Beliau berkata, pakatan pembangkang tidak boleh menganggap hanya yang menyokong mereka saja dianggap sebagai rakyat manakala yang tidak menyokong mereka tidak dianggap rakyat tetapi musuh.

Zambry berkata, seorang pemimpin pakatan pembangkang dalam satu siri ceramahnya malam kelmarin dilaporkan telah merayu kepada persatuan masyarakat Cina agar tidak menjemput beliau dalam sebarang majlis mereka.

"Dia takut (sebab) persatuan Cina sudah mula menjemput saya untuk berbincang bagaimana mahu membangunkan ekonomi Perak... mereka (pakatan pembangkang) bimbang kerana kekuatannya hanya ada pada situ (pengundi Cina).

"Ini satu kebimbangan bagi mereka dan satu caranya ialah terus mewujudkan suasana huru-hara (dengan mengadakan sidang DUN sendiri)," katanya.

No comments: