Monday, August 17, 2009

Calon BN mula 'pasang gear satu'

Calon BN mula 'pasang gear satu'


naib Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi berkata sesuatu kepada Rohaizat Othman (tengah) sambil diperhatikan oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Zainol Abidin Osman di Permatang Ara, Pulau Pinang, semalam.


BUKIT MERTAJAM 16 Ogos - Kurang 24 jam selepas diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman mula memasang 'gear satu' menjelang kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir dengan turun padang menemui penduduk.

Semalam, Setiausaha UMNO Bahagian Permatang Pauh itu memenuhi tiga jemputan majlis perkahwinan di Kampung Sama Gagah dan Tanah Liat, di sini selain turun padang meninjau persiapan jentera pilihan raya BN di peti-peti undi sekitar Permatang Pasir.

Rohaizat, 38, bagaimanapun berkata, ia berlaku secara kebetulan kerana sebelum diumumkan sebagai calon, beliau sebenarnya dilantik sebagai penyelaras jentera pilihan raya BN bagi menghadapi pilihan raya kecil itu.

Justeru katanya, beliau tidak melihat itu sebagai bentuk kempen kerana hari penamaan calon hanya akan berlangsung Isnin ini.

''Bukan hendak berkempen, sebelum ini saya dilantik sebagai penyelaras jentera dan saya sudah buat beberapa persiapan untuk jentera. Jadi, saya gunakan masa yang ada untuk berjumpa mereka (anggota jentera pilihan raya).

''Sebelum ini saya sudah dapat jemputan daripada kenalan untuk hadir majlis perkahwinan dan apabila hari ini ada kelapangan, saya datanglah. Sekurang-kurangnya boleh berjumpa dengan penduduk di situ," katanya ketika ditemui pemberita di sini petang semalam.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin mengumumkan Rohaizat yang juga Penasihat Undang-Undang Syariah sebagai calon BN dalam pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir 25 Ogos ini.

Beliau bakal berdepan Pesuruhjaya Pas, Salleh Man, 52, yang akan mempertahankan kerusi itu, yang sebelum ini disandang oleh pemimpin Pas, Datuk Mohd. Hamdan Abdul Rahman yang meninggal dunia akibat sakit jantung 31 Julai lalu.

Ditanya mengenai reaksi ahli keluarganya sejurus dipilih sebagai calon, Rohaizat mengakui, isterinya, Khairul Niza Abdul Razak, 38, terkejut sebaik mengetahui beliau akan mewakili BN dalam pilihan raya kecil itu.

''Rasa terkejut yang saya alami (selepas diumumkan sebagai calon) sudah reda tapi isteri saya belum lagi, dia pun tak sangka saya akan jadi calon. Tapi alhamdulillah, isteri dan ahli keluarga memberi restu kepada saya," tambahnya.

Mengenai persediaan beliau untuk melalui jadual ketat sepanjang kempen pilihan raya, Rohaizat berkata, semua urusan mengenai kempen sedang diatur oleh jawatankuasa UMNO di peringkat Pusat, negeri dan bahagian.

Menjawab soalan mengenai andaian bahawa BN bakal berdepan calon lawan yang berpengalaman berikutan perbezaan usia yang ketara antara beliau dan Salleh, Rohaizat berkata, faktor itu bukan jaminan kemenangan kepada mana-mana calon.

''Insya-Allah, berbekalkan latar belakang pendidikan serta pengalaman lebih 12 tahun dalam UMNO cawangan dan bahagian, saya yakin dapat memberi sumbangan khidmat kepada penduduk di sini (Permatang Pasir).

''Apa yang penting, saya mahu memasuki gelanggang (pilihan raya) sebagai underdog yang mahu bersemuka dengan pengundi dan berkongsi apa juga permasalahan dengan mereka," tambah bapa kepada seorang anak itu.

No comments: