Monday, August 17, 2009

'Tiada rekod MCA terima RM10j'

'Tiada rekod MCA terima RM10j'

Oleh Syuhada Choo Abdullah
choo@bharian.com.my

Bendahari Agung parti sahkan laporan audit tidak catat cek daripada Tiong

KUALA LUMPUR: Bendahari Agung MCA, Senator Tan Sri Tee Hock Seng, semalam mengesahkan parti itu tidak menerima RM10 juta daripada Datuk Seri Tiong King Sing seperti didakwa Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) itu terhadap Presiden Datuk Seri Ong Tee Keat.

Sejak mengambil alih jawatan berkenaan tahun lalu, katanya, beliau tidak pernah menerima sumbangan berkenaan daripada Tiong kerana setiap cek diterima parti mesti melalui semakannya.

Malah, Tee turut menolak kemungkinan wang berkenaan diberi sebelum beliau menjadi Bendahari Agung MCA dengan menegaskan perkara itu tidak berlaku.

"Setiap tahun, parti mengemukakan set penuh akaun untuk audit dan ia adalah jelas," katanya pada sidang media selepas Taklimat Khas Presiden oleh Ong yang dihadiri lebih 800 pemimpin MCA di Wisma MCA di sini, semalam.

Laporan akhbar sebelum ini memetik Ong sebagai menafikan beliau menerima 'pinjaman' RM10 juta daripada Tiong bagi aktiviti berkaitan partinya.

Ong yang juga Menteri Pengangkutan berkata, dakwaan Tiong itu jelas dibuat dengan beberapa motif, termasuk mengalih perhatian daripada dakwaan penyelewengan yang didedahkan Pasukan Petugas Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKPZ) terhadap KDSB.

Malah, Ong pada Ahad lalu membuat laporan polis terhadap Tiong kerana mendakwanya membuat kenyataan berbentuk fitnah dan memberi kata dua akan menyaman Tiong yang juga Ahli Parlimen Bintulu, sekiranya tidak menarik balik tuduhan itu dalam tempoh tujuh hari.

Seterusnya, Tee yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Negeri Wilayah Persekutuan MCA berkata, beliau sedia memberi kerjasama pada bila-bila masa sekiranya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia melakukan siasatan terhadap parti itu.

Sementara itu, beliau berkata, jawatankuasa perhubungan negeri berkenaan melahirkan sokongan penuh kepada kepemimpinan Ong yang menangani isu PKFZ dengan telus.

Selain itu, katanya, mereka mengutuk tindakan Tiong yang menggunakan pelbagai taktik untuk menjejaskan imej MCA dan juga merosakkan nama baik Ong.

No comments: