Monday, August 17, 2009

Batal arahan siasat masa pejabat: Nazri

Batal arahan siasat masa pejabat: Nazri

Oleh Misiah Taib
misiah@bharian.com.my

MB Selangor mahu sekat kebebasan SPRM

KUCHING: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz, mengarahkan Peguam Negara supaya mengambil tindakan untuk membatalkan arahan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berhubung kebenaran untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan pada waktu pejabat sahaja.

Beliau selaku Menteri bertanggungjawab memerangi rasuah dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, baru-baru ini berikrar akan melawan habis-habisan hasrat Menteri Besar Selangor itu, kerana ia akan menyekat kebebasan SPRM sebagai sebuah badan bebas.

"Apa yang dilakukan pembangkang adalah 'cakap tidak serupa bikin'. Saya tidak setuju dan mahu supaya peguam negara mengambil tindakan untuk sama ada ke mahkamah, bagi membatalkan arahan Menteri Besar Selangor itu.

"Saya akan lawan habis-habisan. Saya ingin berkeras dalam hal ini. Saya ingin menyatakan Kerajaan Selangor tidak ada hak mengeluarkan peraturan seperti ini, melainkan ia diputuskan oleh Parlimen untuk menentukan peraturan dan undang-udang tertentu dalam Akta SPRM," katanya pada sidang media selepas melawat Kompleks Mahkamah Kuching di Petra Jaya dekat sini, semalam.

Beliau yang mengulas arahan Menteri Besar Selangor itu susulan insiden yang menimpa Teoh Beng Hock, 30, turut mengulas insiden di Pusat Perkhidmatan DAP Sungai Pelek kelmarin, apabila sekumpulan pegawai SPRM cuba menahan Pembantu Khas seorang Exco Selangor, Wong Chuan How, berhubung pemberian projek membabitkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Pelek.

"Pegawai SPRM menjalankan tugas untuk membasmi rasuah...inilah juga yang dimahukan parti Wong (DAP) sendiri. Tapi nampaknya mereka ini cuba menggunakan apa sahaja peluang untuk menghalang SPRM daripada mengambil tindakan.

"Ramai juga ahli politik Barisan Nasional (BN) yang disiasat oleh SPRM tetapi kita tidak mengambil apa-apa tindakan untuk menyusahkan pegawai SPRM. Apakah masalah DAP...apakah mereka takut?," katanya sambil menambah sedangkan ketua DAP sendiri, Lim Kit Siang mahu supaya SPRM diberi kebebasan menjalankan tugas, namun tindakan mereka pula sebaliknya.

Mengenai cadangan mewujudkan dua bentuk siasatan dalam SPRM iaitu untuk anggota politik dan rakyat, Nazri berkata undang-undang ini adalah untuk seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang mereka.

Beliau juga tidak bersetuju dengan desakan pembangkang supaya Pengarah Bahagian Siasatan SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull meletak jawatan.

"Nampaknya hari ini pembangkang yang sebenarnya cuba untuk menguasai SPRM. Kita (BN) tidak pernah menghalang SPRM menyiasat kita, termasuk saya sendiri satu ketika dulu.

"Apa yang besar sangat DAP sehingga rasuah tidak boleh dilakukan oleh wakil rakyat mereka. Saya mahu Shukri tidak berputus asa, anggap ini semua sebagai cabaran dan saya akan memberi sokongan penuh kepada beliau. Jangan letak jawatan kerana tekanan pembangkang yang tidak bertanggungjawab," katanya.

No comments: