Monday, August 17, 2009

Pesan Dr. Mahathir kepada ahli politik

Pesan Dr. Mahathir kepada ahli politik

TRONOH 16 Ogos - Seseorang ahli politik atau pemimpin mesti menjauhi kesalahan atau perkara-perkara tidak baik, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Menurutnya, golongan tersebut perlu sedar bahawa setiap kesalahan yang dilakukan atau perkara-perkara tidak baik itu biasanya akan diketahui oleh rakyat akhirnya.

Selain itu katanya, 'pertelingkahan' di antara ahli politik bukan sahaja menimbulkan tanggapan tidak elok kepada rakyat malah memburukkan imej parti yang diwakili.

''Apabila ada sesuatu kesalahan inilah (jadinya) tak dapat tidak, orang ramai akan dapat tahu. Kita tidak boleh sembunyikan.

''Sebab itu kalau nak jadi pemimpin, nak jadi ketua, jangan terlibat dengan perkara-perkara tidak baik," katanya selepas Majlis Konvokesyen Kesembilan Universiti Teknologi Petronas (UTP) di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kontroversi membabitkan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat dan Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing berhubung isu kewangan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Rabu lalu, King Sing secara terbuka mendakwa Tee Keat yang juga Presiden MCA menerima RM10 juta daripadanya selaku Ketua Eksekutif Kuala Dimensi Sdn. Bhd. iaitu pemaju siap guna PKFZ untuk menjayakan aktiviti parti itu.

Dakwaan tersebut mendorong Tee Keat membuat laporan polis sehari selepas itu selain turut mengumumkan kepada media bahawa beliau juga telah meminta peguamnya menghantar surat tuntutan terhadap King Sing.

Mengulas lanjut kata Dr. Mahathir, beliau melihat isu PKFZ itu akan berpanjangan dan pertengkaran terbuka yang berlaku antara kedua-dua ahli politik itu hanya akan mencemarkan imej kerajaan dan Barisan Nasional (BN).

Ditanya apakah nasihat beliau kepada kedua-dua pemimpin terbabit katanya, mereka perlu bekerjasama dan mengelakkan pertelingkahan secara terbuka.

Mengulas titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berkenaan umur persaraan kakitangan kerajaan iaitu 58 tahun hanya akan merugikan negara kerana kehilangan golongan yang berpengalaman dan masih boleh menyumbang, Dr. Mahathir berkata, terserah kepada kerajaan untuk mengkaji perkara itu.

Sultan Perak membangkitkan perkara itu ketika merasmikan Persidangan Perwakilan Tahunan Ke-22 Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia di Wisma Samudera, Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut malam tadi.

Seramai 1,169 siswazah menerima ijazah masing-masing pada majlis Konvokesyen UTP tahun ini.

No comments: