Monday, August 17, 2009

Saya sedia jawab segala tuduhan - Rohaizat

Rohaizat sedia hadapi apa saja tuduhan

BUKIT MERTAJAM: Calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman sedia menghadapi apa saja tuduhan dilemparkan parti pembangkang terhadapnya sepanjang tempoh berkempen.

Beliau yang bertugas sebagai Penasihat Undang-Undang Syariah berkata ia adalah risiko dan cabaran yang perlu ditanggungnya selepas menyatakan kesediaan bertanding pada pilihan raya kecil itu.

"Saya sedia berhadapan dengan tanggapan negatif dan tuduhan pembangkang tetapi hanya menjawab apabila tiba masanya. Bagaimanapun pada masa ini, saya serahkan pada Penasihat Undang-Undang Umno, Datuk Hafarizam Harun untuk menjelaskannya," katanya.

Rohaizat berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Permatang Pauh di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas khabar angin yang tersebar di sini bahawa beliau disenaraihitamkan oleh Majlis Peguam Malaysia.

Rohaizat yang juga Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung perkara itu dan menyerahkan kepada Hafarizam untuk menjelaskannya kerana ia berkaitan dengan undang-undang.

Diminta mengulas peluangnya sebagai calon mungkin terjejas berhubung itu, Rohaizat berkata, ia tidak menjadi masalah kepadanya dan menganggapnya sebagai satu isu lama yang sudah selesai serta cuba dipolitikkan pihak tertentu.

"Saya memang seorang peguam tetapi tidak mengamalkannya sejak hampir dua tahun lalu. Jadi, saya tidak nampak sebarang masalah akan timbul pada hari penamaan calon," katanya.


Saya sedia jawab segala tuduhan - Rohaizat

BUKIT MERTAJAM 16 Ogos - Calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman sudah bersedia menghadapi pihak pembangkang sepanjang tempoh berkempen bermula esok.

Beliau yang juga Setiausaha UMNO Bahagian Permatang Pauh sudah menjangka akan dilemparkan dengan pelbagai tuduhan bersifat peribadi tetapi menganggapnya sebagai cabaran yang perlu dihadapi ekoran kesediaannya bertanding pada pilihan raya kecil tersebut.

''Saya sudah bersedia untuk menghadapi tuduhan (pembangkang) dan sedar bahawa mereka akan menggunakan serangan peribadi (ketika kempen), saya akan menjawab apabila tiba masanya.

''Bagaimanapun, pada masa ini, saya serahkan kepada Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun menjelaskannya. Satu kenyataan mengenai perkara ini akan dikeluarkan beliau petang ini," katanya kepada pemberita selepas persidangan perwakilan UMNO Bahagian Permatang Pauh di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai khabar angin bahawa beliau disenaraihitamkan oleh Majlis Peguam Malaysia.

Rohaizat bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung perkara itu dan menyerahkan kepada Hafarizam untuk menjelaskan.

Ditanya sama ada isu itu akan menjejaskan peluang BN di Permatang Pasir, Rohaizat berkata, '' Saya tidak fikir begitu."

Tambahnya, perkara tersebut tidak menjadi masalah dan menganggapnya sebagai satu isu lama yang sudah selesai dan tiada kaitan dengannya.

''Saya memang seorang peguam, tetapi tidak mengamalkannya sejak hampir dua tahun lalu," kata Rohaizat sambil menambah, beliau sedar isu yang cuba hendak dibangkitkan oleh Pas itu.

Jumaat lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Rohaizat yang juga Setiausaha UMNO Bahagian Permatang Pauh sebagai calon BN yang bakal dicabar Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Mohd. Salleh Man, 52 tahun.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Mohd. Hamdan Abdul Rahman dari PAS pada 31 Julai lepas.

No comments: