Saturday, July 04, 2009

Keluar pakatan: Khalid sifat DAP Kedah salah faham

Keluar pakatan: Khalid sifat DAP Kedah salah faham

SHAH ALAM 3 Julai - Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menyifatkan salah faham menjadi punca DAP Kedah dan wakil rakyatnya, Lee Guan Aik bertindak keluar daripada pakatan pembangkang.

Pengerusi Perhubungannya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berpendapat, keadaan itu disebabkan tiada komunikasi yang mantap antara kerajaan negeri dan DAP Kedah sebelum keputusan sedemikian dibuat.

''Tindakan itu belum dibawa ke pengetahuan peringkat tertinggi pakatan pembangkang.

"Kita berasakan perkara itu boleh diselesaikan dan salah faham seperti ini boleh diperbaiki melalui komunikasi dua hala yang baik,'' ujarnya.

Abdul Khalid turut ditanya keputusan Guan Aik mengisytiharkan dirinya sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) bebas dan berkecuali serta tidak lagi menjadi penyokong kerajaan negeri.

ADUN Kota Darul Aman ketika mengumumkan pendiriannya berkata, keputusan itu dibuat selaras dengan pendirian DAP Kedah untuk keluar daripada kerajaan pakatan pembangkang di negeri itu.

Tindakan itu antara lain disebabkan DAP negeri tidak lagi yakin dengan keadilan kerajaan Kedah dalam mentadbir negeri termasuk kegagalan menangani isu merobohkan tempat penyembelihan babi di Kampung Berjaya Rabu lalu.

No comments: