Saturday, August 15, 2009

Nik Aziz diminta bertaubat

Nik Aziz diminta bertaubat

BATU GAJAH 14 Ogos - Ketua Penerangan Wanita UMNO, Datuk Hamidah Osman meminta Mursyidur Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat bertaubat berikutan kenyataannya membenarkan DAP menghina Islam.

Beliau berkata, kenyataan Nik Aziz membenarkan DAP menghina agama Islam atas alasan parti itu tidak memahami Islam berbeza dengan tindakannya mengecam sebuah akhbar terbitan Denmark yang melukis karikatur Nabi Muhammad SAW tahun lalu.

Menurut beliau, umat Islam wajib mempertahankan agamanya atau sekurang-kurangnya membuat bantahan rasmi jika ada pihak lain menghina agama suci itu.

"Ini soal agama. Saya harap Nik Aziz bertaubatlah. Jika UMNO mengeluarkan kenyataan itu, pasti ia menjadi bahan kempen mereka untuk menghentam UMNO," katanya di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan bahawa beliau tidak akan membantah tindakan segelintir pemimpin DAP yang dilihat menghina Islam.

Dalam pada itu, Hamidah turut menyokong saranan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria supaya individu yang menghina agama Islam dan institusi raja di negara ini dilucutkan kerakyatan.

Harussani sebelum ini berkata, sesiapa yang tidak menghormati agama Islam dan raja-raja bermakna mereka juga tidak menghormati perlembagaan.

No comments: