Saturday, August 15, 2009

MB Kelantan buka ruang hina Islam

MB Kelantan buka ruang hina Islam

RAUB 14 Ogos - Tindakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mempertahankan DAP yang menghina Islam dikhuatiri akan membuka ruang yang lebih luas kepada orang bukan Islam untuk terus mempersenda kesucian agama itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, Menteri Besar Kelantan itu sepatutnya menasihati ahli-ahli DAP supaya berhati-hati bercakap mengenai Islam.

Bagaimanapun, apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila tindakan Nik Aziz itu mendedahkan lagi agama Islam kepada penghinaan dan cacian oleh mereka yang tidak memahami ajaran agama tersebut.

"Walaupun ahli-ahli DAP tidak memahami Islam tetapi mereka tidak boleh sewenang-wenangnya mencaci dan menghina Islam.

"Orang Melayu dan Islam sendiri pun ramai yang tidak memahami agama Hindu, Kristian dan Buddha tetapi kita tidak pernah mencaci dan menghina agama tersebut.

"Sebaliknya kita bersikap toleransi dan menghormati hak serta kebebasan mereka untuk beragama, malah dalam Islam sendiri kita dilarang untuk menghina agama yang bukan Islam," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Shahirudin, disebabkan kepentingan politik, Mursyidul Am Pas itu sanggup mempertahankan orang yang menghina dan mencaci Islam.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pahang, Abu Jimi Samat menegaskan, tindakan Nik Aziz itu tidak mencerminkan kewibawaan beliau sebagai ulama dan pemimpin Islam.

"Alasan itu tidak dapat diterima kerana kalau mereka jahil, mereka boleh merujuk kepada Pas dan Nik Aziz sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh mengguris perasaan dan hati umat Islam,'' katanya.

No comments: