Saturday, August 15, 2009

H1N1: Usah bawa terlalu ramai penyokong

H1N1: Usah bawa terlalu ramai penyokong

PULAU PINANG 14 Ogos - Polis meminta parti-parti yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir tidak membawa kumpulan penyokong yang terlalu ramai berikutan penularan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) ketika ini.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob berkata, peringatan ini perlu dilakukan pihaknya kerana pada masa ini bilangan angka kematian akibat wabak itu kian meningkat.

Menurutnya, mereka yang terlibat dalam kempen pilihan raya perlu memberi keutamaan terhadap aspek kesihatan, terutamanya golongan berisiko tinggi dijangkiti wabak itu seperti kanak-kanak, warga emas dan mereka yang berpenyakit.

"Polis menjangkakan jumlah kedatangan penyokong dari luar agak besar. Ini secara tidak langsung mendedahkan orang ramai kepada penyakit ini," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut Ayub, polis juga akan mendapatkan kerjasama daripada Jabatan Kesihatan bagi memastikan persiapan pilihan raya kali ini berjalan lancar dan orang ramai tidak terdedah kepada virus itu.

Polis katanya, akan memanggil wakil parti politik yang akan bertanding pada pilihan raya kecil itu bagi berbincang mengenai peraturan dan langkah keselamatan yang perlu dipatuhi.

"Kita akan panggil pihak terbabit itu esok bagi menentukan laluan yang perlu diikut dan kita berharap mereka dapat hadir untuk membincangkan perkara yang perlu.

"Polis juga ingin memaklumkan di sini bahawa permit untuk ceramah boleh diperoleh di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Balai Polis Seberang Jaya dan Balai Polis Kubang Semang," ujarnya.

Ayub berkata, pihak yang bertanding juga perlu memastikan permit ceramah diluluskan dan diingatkan supaya tidak menganjurkan ceramah yang boleh mencetuskan ketegangan.

No comments: