Sunday, July 05, 2009

POLITIK : AHAD 05 JULAI 2009

Azizan bidas DAP Kedah
ALOR SETAR 4 Julai - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razakmembidas DAP Kedah kerana didakwa membuat tuduhan tidak berasasterhadap kerajaan negeri selain bertindak seolah-olah hanya parti itusahaja yang berjuang untuk kaum Cina di negeri ini.

Umat Islam hilang ketuanan jika biar perpecahan - Harussani
SHAH ALAM 4 Julai - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ( gambar )menasihatkan umat Islam khususnya orang Melayu bahawa mereka akanhilang ketuanan di negara ini sekiranya terus membiarkan perpecahanmenular di kalangan mereka.




Suhakam jawab dakwaan
KUALALUMPUR 4 Julai - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam)menegaskan kesemua kenyataan yang dikeluarkan oleh pihaknya bersifatbebas, tidak berpihak dan selari dengan Prinsip Paris.

Kerajaan tidak mampu ambil alih tanah Kg. Buah Pala
PULAUPINANG 4 Julai - Kerajaan Pulau Pinang hari ini mengakui tidak mampuuntuk mengambil alih tanah di Kampung Buah Pala daripada sebuahkoperasi dan pemaju untuk membolehkan 23 keluarga terus tinggal di situkerana kosnya terlalu tinggi.

Gejala jual kepentingan orang Melayu berleluasa
KUALALUMPUR: Bangsa Melayu dianggap komoditi yang 'sedang laris dijual beli'di pasaran politik dengan parti politik terutama pembangkang menjualmasyarakat berkenaan untuk mendapatkan sokongan pihak lain.




Tempoh penamaan: SPR teliti perundangan
KUALA LUMPUR 4 Julai - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang menelitidaripada aspek perundangan, keselamatan dan pandangan parti politikterhadap cadangan memanjangkan tempoh penamaan calon dari sejam kepadadua hingga tiga hari.

Strategi Nik Aziz cuba alih perhatian
KUALAKRAI 4 Julai - Tindakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Matmengajak Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat tentang Islam adalahstrategi mengalih perhatian penyokong Pas terhadap kesilapannya membuatkeputusan berkenaan cadangan kerajaan perpaduan.

Kemelut pakatan bukti BN terbaik
KUALALUMPUR 4 Julai - Keretakan kerjasama antara DAP, Pas dan Parti KeadilanRakyat (PKR) berlaku kerana tiadanya kesepakatan tulen berbandingBarisan Nasional (BN) yang asas penubuhannya adalah untuk mentadbirnegara.

DAP Kedah ada alasan keluar pakatan - Kit Siang
ALORSETAR 4 Julai - Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, DAP Kedahmempunyai alasan untuk keluar daripada pakatan pembangkang di negeriitu terutama selepas mereka berasakan kerajaan negeri meminggirkanparti tersebut dalam pentadbiran negeri.

DAP jangan politikkan segala isu - Salahudin
KUALALUMPUR 4 Julai - Naib Presiden Pas, Salahudin Ayub hari inimengingatkan DAP supaya tidak mempolitikkan segala isu, sebaliknyameletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan.

DAP Pusat jumpa Guan Aik - Seng Giaw
KUALALUMPUR 4 Julai - Pucuk pimpinan DAP Pusat akan menemui wakil rakyattunggal mereka di Kedah, Lee Guan Aik pada bila-bila masa dari sekarangsetelah beliau kini mengisytiharkan dirinya berkecuali dalam DewanUndangan Negeri (DUN) Kedah.

Hindraf cabar Guan Eng campur tangan
PULAUPINANG 4 Julai - Pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar hari ini mencabarKetua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk menarik balik semuakeputusan yang telah dibuat ke atas Kampung Buah Pala, Gelugor di sini.

Guan Eng bakal temui semua wakil rakyat PKR
PULAU PINANG 4 Julai - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akanmengadakan pertemuan dengan semua Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN)dan Anggota Parlimen (MP) dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) di PulauPinang bagi membincangkan isu-isu yang berbangkit dan yang belumselesai antara DAP dan PKR.


Tak berhenti 'sentuh' Nik Aziz
KOTABHARU 4 Julai - UMNO tidak akan berhenti 'menyentuh' Mursyidul Am Pas,Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pemimpin lain parti itu selagi fitnahdisebarkan dan kebenaran tidak ditegakkan ketika berkempen pada PilihanRaya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai.

Barisan Nasional hanya menegur
KUALA KRAI 4 Julai - Barisan Nasional (BN) tidak pernah menghentamMenteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetapi hanyamenegur pentadbiran dan keceluparannya menjatuhkan hukum kepadaseseorang.

Pas anjur konsert tarik pengundi muda
KUALA KRAI 4 Julai - Jika sebelum ini Pas mencemuh UMNO keranamembenarkan konsert hiburan secara terbuka, tetapi kali ini merekaturut menganjurkan acara yang sama.

Wacana: PemudaUMNO setuju
PUTRAJAYA 4 Julai - Pergerakan Pemuda UMNO telah menyatakan persetujuansecara rasmi menerima pelawaan Dewan Pemuda Pas bagi mengadakan wacanailmiah terbuka.

Wacana satu permulaan amat baik
KUALALUMPUR 4 Julai - Hasrat Dewan Pemuda Pas untuk mengadakan wacanabersama Pergerakan Pemuda UMNO merupakan permulaan yang amat baik demiperpaduan orang Melayu.

3.7 juta rakyat tidak mendaftar - SPR
KOTA BHARU 4 Julai - Seramai 3.7 juta daripada 27 juta rakyat di negaraini yang layak mendaftar sebagai pemilih didapati tidak mendaftarkandiri sebagai pengundi, kata Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR),Datuk Ngah Senik.






Wacana ilmiah Umno, Pas selepas 14 Julai
PUTRAJAYA:Wacana ilmiah antara Dewan Pemuda Pas Pusat dan Pergerakan Pemuda Umnoakan diadakan selepas pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN)Manek Urai pada 14 Julai ini, kata Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk RazaliIbrahim.

'Tak mampu selesai isu Kampung Buah Pala'
GEORGETOWN:Ketua Menteri, Lim Guan Eng, mengakui kerajaan negeri tidak mampumenyelesaikan isu Kampung Buah Pala kerana tiada wang untuk mengambilbalik tanah seluas 2.6 hektar milik Koperasi Pegawai Kerajaan NegeriPulau Pinang yang sudah diluluskan untuk pembangunan.

Umno tolak Islam adalah fitnah
KUALAKRAI: Dakwaan pemimpin pembangkang bahawa Umno menolak Islam adalahfitnah besar dan amat tidak bertanggungjawab, kata Pengerusi BadanPerhubungan Umno negeri, Datuk Mustapa Mohamed.

SPR kesan 3.7 juta rakyat belum mendaftar
KOTABHARU: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengesan lebih 3.7 juta rakyatnegara ini yang sudah layak mengundi, masih belum mendaftar sebagaipemilih, kata Setiausahanya, Datuk Ngah Senik.

Manek Urai anak angkat BN
PENGUNDIdi Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai perlu membuat pemilihan bijak14 Julai ini bagi menentukan masa depan mereka, kata Timbalan PengerusiBadan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussein.

Kit Siang akui masalah dalaman PR Kedah
ALORSETAR: Penasihat DAP, Lim Kit Siang, semalam mengakui wujud masalahdalam Pakatan Rakyat di Kedah sehingga mendorong parti itu bertindakmenarik diri daripada pakatan berkenaan di negeri ini.

No comments: