Sunday, July 05, 2009

Hindraf cabar Guan Eng campur tangan

Hindraf cabar Guan Eng campur tangan

PULAU PINANG 4 Julai - Pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar hari ini mencabar Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk menarik balik semua keputusan yang telah dibuat ke atas Kampung Buah Pala, Gelugor di sini.

Menurutnya, tanah tersebut telah diamanahkan oleh pemilik asal, Madam Brown kepada penduduk asal di sini dahulu.

''Oleh itu, ia tidak boleh dipinda tanpa arahan mahkamah.

''Saya cabar Guan Eng mengemukakan surat arahan mahkamah yang menyatakan ada pertukaran pada amanah tersebut,'' katanya ketika berucap semasa melawat kampung tersebut di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Dr. Mujahid Yusuf Rawa dan Ketua Angkatan Muda Keadilan negeri, Yusmadi Yusoff.

Lot tanah di kampung tersebut dikatakan dihuni oleh penduduk sejak 100 tahun lalu setelah dijemput oleh pemegang tanah, Statutory Land Grant di atas nama Helen Margaret Brown.

Berdasarkan sejarah itu, suami Helen, David Brown telah membenarkan mereka menetap di atas tanah berkenaan untuk selama-lamanya tanpa sebarang masalah.

Sementara itu, Uthayakumar berkata, sebagai ketua bagi kerajaan di Pulau Pinang, Guan Eng seharusnya mengambil tahu apa yang telah berlaku di Kampung Buah Pala.

"Beliau mempunyai kuasa untuk menangani isu ini atas kapasiti jawatan Ketua Menteri berlandaskan hak-hak kemanusiaan.

"Sebagai sebuah parti politik yang mewakili pelbagai kaum, DAP juga seharusnya mempraktikkannya dan bukan sekadar melaksanakan secara teori sahaja,'' jelasnya.

No comments: