Sunday, July 05, 2009

Suhakam jawab dakwaan

Suhakam jawab dakwaan

KUALA LUMPUR 4 Julai - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menegaskan kesemua kenyataan yang dikeluarkan oleh pihaknya bersifat bebas, tidak berpihak dan selari dengan Prinsip Paris.

Setiausaha Suhakam, Hashimah Nik Jaafar dalam satu kenyataan semalam berkata, pihaknya mengeluarkan kenyataan berhubung krisis Perlembagaan Perak setelah dibincangkan secara terperinci dalam mesyuarat penuh suruhanjaya itu pada 11 Mei lalu.

''Suhakam ingin menekankan bahawa kenyataan itu dibuat berdasarkan pandangan yang telah dipersetujui kesemua pesuruhjaya kecuali seorang dengan semangat melindungi dan mempromosi hak asasi manusia,'' ujarnya.

Menurutnya, Suhakam mengeluarkan kenyataan ini kerana terpanggil untuk memberi jawapan balas kepada beberapa soalan yang ditimbulkan oleh beberapa Ahli Parlimen mengenai sikap tidak berpihak (neutral) anggota-anggotanya.

Jelasnya, perkara itu telah dikemukakan oleh beberapa ahli Parlimen dalam perbahasan mengenai Rang Undang-Undang Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Pindaan) 2009 di Dewan Rakyat kelmarin.

No comments: