Tuesday, May 26, 2009

Tuduhan 'Menteri Besar mahkamah' tak berasas - Zambry

Tuduhan 'Menteri Besar mahkamah' tak berasas

Oleh Ridzuan Yop
bhnews@bharian.com.my

IPOH: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menyifatkan tuduhan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa beliau adalah 'Menteri Besar mahkamah' sebagai tidak berasas dan mengelirukan.

Sebaliknya, Zambry berkata, gelaran 'Menteri Besar Mahkamah' patut diberikan kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang memulakan proses mahkamah bagi mendapatkan perisytiharan bahawa beliau adalah Menteri Perak yang sah.

Oleh itu, katanya, tuduhan Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan itu tidak benar dan beliau perlu meneliti fakta berkaitan sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

"Tuan Guru (Nik Aziz) perlu sedar bukan saya yang membawa kes pertikaian siapa Menteri Besar Perak yang sah ke mahkamah.

"Saya yang dicabar oleh Nizar di mahkamah dan oleh itu saya perlu mempertahankan diri saya juga melalui proses undang-undang," katanya mengulas kenyataan Nik Aziz itu pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Kelmarin, Nik Aziz dipetik sebagai berkata, Umno dan Barisan Nasional (BN) sebagai sebuah parti yang tidak bermoral dan bertamadun kerana menguasai Perak melalui cara tidak terhormat.

Sehubungan itu, beliau berkata, Zambry adalah 'Menteri Besar mahkamah' dan bukannya mewakili seluruh rakyat Perak.

Zambry berkata, beliau menghormati Nik Aziz sebagai tok guru, tetapi ketika sama beliau juga seorang manusia dan bukan maksum serta boleh melakukan kesilapan.

"Saya harap saya dapat memperbetulkan sedikit pandangan Tuan Guru (Nik Aziz) berhubung perkara sebenar yang berlaku di Perak," katanya.

Terdahulu, beliau menerima kunjungan dua beradik Zahra Masoumah Abdul Halim, 18 dan adiknya, Salman Ali Shariati, 12 yang akan menyeberangi Selat Inggeris sejauh 38 kilometer pada awal Julai ini.

Turut hadir pada majlis itu, ibu bapa mereka, Abdul Halim Abdul Manaf, 49 dan Haniza Muhamed, 43 serta jurulatih mereka, Arof Omar. Kedua beradik itu akan berangkat ke England, Rabu ini bagi menjalani latihan awal.




Mohammad Nizar lebih sesuai

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 25 Mei - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sepatutnya memberikan gelaran 'Menteri Besar mahkamah' kepada Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin kerana beliau yang lebih sesuai menerimanya.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, orang yang mula-mula mengheret isu itu ke mahkamah ialah Mohammad Nizar dan selayaknya gelaran itu diberikan kepadanya.

"Sebenarnya, yang sepatutnya 'tuan guru' (Nik Abdul Aziz) sebutkan 'Menteri Besar mahkamah' itu ialah Nizar kerana yang menyerang dan membawa kes ke mahkamah itu bukan saya tetapi beliau yang melakukan proses itu.

"Jadi saya perbetulkan pandangan 'tuan guru' yang saya hormati kerana sebagai manusia biasa, dia buat silap juga," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz kelmarin yang menyifatkan beliau sebagai menteri besar mahkamah dan bukannya mewakili seluruh penduduk Perak.

Mengulas tindakan Mohammad Nizar memulangkan kenderaan rasmi Toyota Camry semalam, Zambry memberitahu, beliau tidak mengetahuinya dan tidak ingin mengambil peduli.

"'Saya tak tahu dan saya tak ambil tahu. Selama ini pun, dia pakai (kereta), dia buat tak reti saja," katanya.

Ditanya sama ada tindakan mengembalikan kereta rasmi itu menunjukkan bekas Menteri Besar Perak itu sudah menyerah kalah, beliau berkata, soalan itu perlu ditanya kepada Mohammad Nizar sendiri.

Mengenai rancangan pakatan pembangkang mengadakan mogok lapar bagi mendesak pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), Zambry berkata, ia tidak menghairankan kerana mereka akan melakukan apa saja untuk mencetuskan suasana tidak tenteram.

"Bagi saya mudah saja, kesimpulannya mereka (pakatan pembangkang) tidak akan membiarkan keadaan negeri menjadi aman dan rakyat berada dalam keadaan stabil supaya kegiatan ekonomi dapat berjalan.

"Mereka akan lakukan apa saja dan mungkin mereka lakukan banyak lagi perkara untuk menunjukkan Perak tidak aman tetapi saya percaya akhirnya rakyat akan tahu angkara siapa sebenarnya yang mencetuskan keadaan huru hara di negeri ini," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Zambry mengumumkan sumbangan RM30,000 daripada kerajaan negeri untuk menampung perbelanjaan perenang muda, Zahra Masoumah Abdul Halim, 18, yang akan menyeberangi Selat Inggeris pada Julai ini.

Gadis kelahiran Manjung itu ditemani keluarga dan jurulatihnya berlepas ke Dover, England hari ini untuk menjalani latihan selama sebulan bagi membiasakan diri dengan keadaan suhu air sejuk di Selat Inggeris sebelum memulakan cabaran.

Zambry sebelum itu mengadakan pertemuan dengan Zahra serta keluarganya di Pejabat Menteri Besar Perak.

Nizar bawa kes mahkamah selepas ko rampas kerusi Menteri Besar, ko ler MB Mahkamah padahal Nizar dikatakan bukan MB oleh mahkamah pon

1 comment:

romeo said...

Awat hang bodoh penyokong bn umno, tak pi sekolah kot, pdnla bodoh mcm babi,masa nizar menang d makhmah tempohari,dia nak jumpa sultan Perak no,nak bubarkan DUN,kami org Perak happyla dpt mengundi pkr lgi.Kami tak nak BOdoh mcm PM Najis, tau merompak je.Nasib baik engkau panas kalau tidak engkau aku kebas.NAJib.haprak.woow 10%.