Tuesday, May 26, 2009

PKR tidak ada 'modal' kempen

PKR tidak ada 'modal' kempen

PULAU PINANG 25 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak ada 'modal' apabila membelasah Barisan Nasional (BN) dalam kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, walaupun BN tidak bertanding di situ.

Timbalan Perdana Menteri berkata, PKR sepatutnya menumpukan kepada isu pembangunan termasuk apa yang boleh mereka lakukan untuk membela nasib rakyat di Penanti.

''Saya mendapat maklum balas daripada ketua bahagian bahawa kempen tidak bermaya langsung, tidak ada fokus pada apa yang seharusnya menjadi perjuangan mereka.

''Apabila BN tidak bertanding mereka seolah-olah sudah kemaruk, tidak ada isu sebaliknya digunakan juga BN sebagi 'punching bag,' seolah-olah tidak ada modal lain.

''Jadi jelas terbukti bahawa calon- calon yang bertanding tidak ada agenda untuk membela nasib pengundi di situ," kata Timbalan Presiden UMNO itu selepas bermesyuarat dengan Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang di sini hari ini.

Mengulas mesyuarat hari ini, menurutnya, dalam pertemuan lebih sejam itu beliau dan pemimpin parti peringkat negeri mengupas isu-isu semasa berkaitan soal bagaimana hendak memperkukuhkan parti.

Katanya, ia termasuk langkah-langkah untuk menarik semula sokongan masyarakat di semua peringkat daripada negeri, bahagian hingga melibatkan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri.

''Saya telah tekankan soal pentingnya kerjasama yang erat dan perpaduan sesama kita dalam menangani pelbagai cabaran yang kita hadapi. Saya juga tekankan masalah-masalah yang kita hadapi di peringkat nasional termasuk menangani soal ekonomi,'' katanya.






Kempen pembangkang bukti tidak matang


KUALA LUMPUR: Tindakan Pakatan Rakyat yang berterusan memburukkan Barisan Nasional (BN) dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, 31 Mei ini, membuktikan parti pembangkang di negara ini tidak matang.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata adalah jelas pembangkang kehabisan modal atau tiada bahan ceramah untuk berkempen selepas BN membuat keputusan tidak bertanding pilihan raya kecil itu kerana tidak mahu terjerumus dalam permainan politik mereka.

Beliau turut membidas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dalam ceramahnya di Berapit, Bukit Mertajam, Sabtu lalu mendakwa calon Bebas adalah proksi BN, dengan menyifatkannya sebagai `sampah’ dan `mengarut’.

Katanya, rakyat boleh membuat penilaian sendiri terhadap Pakatan Rakyat.

“Buat apa hendak mengikut rentak ‘orang bodoh’... yang penting kita melaksanakan tanggungjawab kerajaan untuk memastikan nasib rakyat dibela,” kata Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung BN ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas tindakan Pakatan Rakyat yang terus menjadikan BN sebagai `bahan belasahan’ dalam kempen pilihan raya kecil DUN Penanti

No comments: