Wednesday, October 31, 2007

Isu ekonomi Melayu Pulau Pinang tetap dibahas

Oleh SAHBULAH DARWI

BUTTERWORTH 30 Okt. – UMNO Pulau Pinang akan memastikan isu pencapaian ekonomi orang Melayu di negeri itu terus diberi perhatian dalam perbahasan para perwakilan pada Perhimpunan Agung parti yang bermula Isnin ini.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Abdul Rashid Abdullah berkata, walaupun kedudukan sosioekonomi orang Melayu di negeri ini jauh lebih baik dibandingkan dengan beberapa negeri, banyak lagi usaha perlu dilakukan untuk memperbaiki kedudukan tersebut.

‘‘Di Pulau Pinang, walaupun orang Melayu tertinggal berbanding orang Cina, tetapi ekonomi orang Melayu negeri ini adalah baik berbanding di sesetengah negeri contohnya, Kelantan.

‘‘Tetapi UMNO perlu memikirkan bagaimana orang Melayu boleh bergerak lebih pantas supaya sama kelajuannya dengan orang Cina,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai tahap pencapaian ekonomi orang Melayu Pulau Pinang yang dikatakan terpinggir dalam arus kemajuan negeri.

Abdul Rashid berkata, UMNO perlu memberi tumpuan kepada soal penyertaan orang Melayu dalam aktiviti ekonomi, perniagaan, korporat, pelajaran dan modal insan secara menyeluruh.

‘‘Sebagaimana yang pernah disarankan oleh Perdana Menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) bahawa fokus pembangunan negara bukan setakat mencapai wawasan 2020 tetapi hingga ke 50 tahun akan datang.

‘‘UMNO juga perlu menetapkan fokus yang lebih panjang iaitu sekurang-kurangnya 50 tahun lagi untuk pembangunan orang Melayu di setiap negeri,’’ katanya.

Beliau berkata, tempoh masa untuk mencapai sasaran penguasaan bumiputera sebanyak 30 peratus dalam kek ekonomi negara perlu dinilai semula supaya ia dilihat dalam jangka masa yang panjang iaitu sekurang-kurangnya 50 tahun.

Bagaimanapun, Abdul Rashid berkata, terpulang kepada para perwakilan yang sememangnya amat matang dalam isu tersebut untuk menentukannya.

Beliau berkata, mesyuarat badan perhubungan UMNO negeri baru-baru ini memilih Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir untuk membahaskan ucapan dasar Presiden UMNO.

Menurutnya, Ketua UMNO Bahagian Tanjung, Datuk Ahmad Ibnihajar pula membahaskan usul ekonomi dan pendidikan manakala Timbalan Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh, Datuk Pirdaus Ismail dijangka membahaskan usul agama dan so

No comments: