Thursday, August 20, 2009

Mursyidul Am Pas disaran berhenti

Mursyidul Am Pas disaran berhenti

KUALA LUMPUR: Mursyidul Am Pas, Datuk Abdul Nik Aziz Nik Mat dinasihatkan berhenti daripada politik dan meletak jawatan dalam parti serta Menteri Besar Kelantan berikutan kenyataannya yang menyeleweng daripada ajaran Islam sebenar.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah, Datuk Nakhaie Ahmad, berkata ini kerana kenyataan itu boleh menyesatkan umat Islam terutama ahli dan penyokong parti berkenaan. itu.

Beliau berkata, sama ada penyokong Pas atau Umno, mana-mana yang meninggalkan kewajipan sebagai umat Islam termasuk solat dan puasa, semua akan menjadi ahli neraka.

"Banyak kepercayaan Pas bertentangan dengan Islam dan terpulang kepada penyokong dan ahli Pas sama ada menerima atau menolak ketetapan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Kalau tidak mahu ikut Majlis Fatwa, kaji dan teliti sendiri setiap perkataan yang diucapkan Nik Aziz dan rujuk al-Quran," katanya.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yakin ketetapan Majlis Fatwa Kebangsaan tidak akan mengubah pendirian dan pendekatan Nik Abdul Aziz untuk terus menyatakan ahli dan penyokong Umno tidak akan masuk syurga.

"Nik Aziz tak akan peduli dengan ketetapan Majlis Fatwa kerana baginya dia betul dan tidak akan ubah cara, sedangkan dia bukan maksum dan rakyat tidak boleh membuat kesimpulan Nik Aziz tidak boleh ditegur. Mereka mesti menerima hakikat Nik Aziz juga ada membuat kesilapan.

"Saya harap semua pihak menilai ketetapan Majlis Fatwa Kebangsaan kerana ia diputuskan oleh ulama berkecuali yang tiada kepentingan politik," katanya.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib membidas Majlis Fatwa Kebangsaan dan menyifatkan ketetapan majlis itu tidak boleh diterima kerana berat sebelah.

No comments: