Wednesday, May 27, 2009

Zambry : Agenda di sebalik mogok lapar

Agenda di sebalik mogok lapar

Oleh SITI MARIAM MD. ZIN
pengarang@utusan.com.my


BUAT sekian kalinya, agenda pakatan pembangkang untuk meyakinkan rakyat bahawa mereka sentiasa 'dianiayai' berjaya lagi.

Seperti juga 'drama-drama' yang dimainkan sebelum ini, tentunya rakyat yang melihat 'kekasaran dan kekejaman' pihak polis di laman-laman blog kendalian parti-parti pembangkang akan 'marah' dengan tindakan tersebut.

Bagi parti-parti pembangkang pula, inilah masa yang sesuai untuk mereka terus-terusan 'menayangkan' drama seperti ini dan dalam masa yang sama, berusaha menyemai rasa benci rakyat terhadap polis dan pemerintah.

Sebenarnya apa yang berlaku tiada kaitan dengan usaha kempen mogok lapar yang dilancarkan oleh pakatan pembangkang tersebut.

Sebagai sebuah negara demokrasi, sesiapa sahaja bebas melakukan apa yang mereka mahu asalkan tidak memudaratkan kesejahteraan orang ramai.

Tujuan asal ia dianjurkan ialah untuk menzahirkan kekecewaan terhadap keputusan mahkamah mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir Menteri Besar Perak, bukannya Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin.

Walaupun tidak ramai yang turut berkumpul untuk menyokong kempen tiga hari yang dilancarkan hari ini itu, namun, wujudnya media alternatif menjadikan laman blog parti pembangkang setiap hari menerima tetamu baru.

Bermakna, mereka kini tidak perlu lagi berkumpul beramai-ramai di sesuatu tempat tetapi 'akan bertemu' di alam maya untuk mengikuti perkembangannya.

Di sini strategi pembangkang dalam usaha meracuni pemikiran rakyat bermula.

Malah seringkali juga, apa yang diperkatakan atau lebih tepat didakwa oleh pemimpin pembangkang ini diterima bulat-bulat oleh para pembaca.

Hakikatnya, beberapa pemimpin DAP termasuk Ahli Parlimen Ipoh Barat, M. Kulasegaran dan bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar ditahan pihak berkuasa adalah berdasarkan alasan lain.

Segala-galanya bermula apabila mereka ingkar dengan arahan polis yang tidak membenarkan sebarang perhimpunan haram diadakan di luar Wisma DAP.

Jika diadakan di dalam wisma terbabit, tiada apa-apa yang akan berlaku - pihak polis tidak perlu berkumpul beramai-ramai di situ dan mereka yang ingin melakukan mogok lapar boleh terus berlapar tanpa sebarang gangguan.

Keadaan menjadi sebaliknya apabila pemimpin-pemimpin pembangkang bersama para penyokong cuba berarak ke jalan raya menuju ke Mahkamah Tinggi untuk memfailkan saman terhadap kerajaan negeri pimpinan Zambry berhubung isu pemecatan ketua-ketua kampung yang dilantik ketika pentadbiran pembangkang.

Walaupun telah diberi amaran supaya bersurai berkali-kali, kedegilan mereka akhirnya memaksa pihak polis bertindak.

Agak menyedihkan, apabila ada di antara kita sangat mudah mempercayai agenda murahan yang diatur oleh pakatan pembangkang ini.



Kalau dah nak buat mogok pon kena tahan, saper ler nak pi
Tak dak akai sungguh ler MB MAHKAMAH RAYUAN ni

No comments: