Wednesday, May 27, 2009

Pemimpin Hindraf perlu dikenakan semula ISA

Pemimpin Hindraf perlu dikenakan semula ISA

Oleh Khairul Azran Hussin
khaiazr@bharian.com.my

NGO mahu tindakan tegas supaya tak berani cabar kerajaan

KUALA LUMPUR: Pelbagai pihak mendesak kerajaan menggunakan kembali Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap pemimpin Hindraf jika mereka terus mengeluarkan kenyataan berbentuk ugutan sehingga menimbulkan kebimbangan tercetusnya kekacauan di negara ini.

Mereka berpendapat, majoriti masyarakat di negara ini yang cintakan keamanan akan menyokong ISA dikenakan terhadap pemimpin Hindraf jika tindak-tanduk mereka boleh memudaratkan ketenteraman awam, keamanan dan nilai moral negara.

Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Datuk Shamsul Anuar Nasarah, berkata tindakan pemimpin Hindraf yang berani mengeluarkan kenyataan berbentuk ugutan menunjukkan mereka tidak takut dengan undang-undang di negara ini.

"Mereka mengambil kesempatan diatas kelembutan kerajaan dan sudah tiba masanya kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap Hindraf bagi memastikan tiada lagi pertubuhan haram yang berani mencabar kerajaan.

"MBM khuatir jika kerajaan terus membiarkan Hindraf membuat kenyataan sesuka hati, selepas ini mungkin akan wujud pelbagai pergerakan haram lain," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

No comments: