Wednesday, May 27, 2009

AMINAH : Serah bukti kepada SPR, SPRM

Serah bukti kepada SPR, SPRM


AMINAH Abdullah bersama suaminya, Mohd. Rofi Osman menunjukkan salinan cakera padat yang didakwa sebagai rakaman perbualan antara beliau dengan dua wakil dari PKR untuk diserahkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya di Komtar Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG 26 Mei - Sehari selepas membuat laporan polis, calon Bebas bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Aminah Abdullah menyerahkan bukti-bukti dakwaannya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri ini.

Menurut Aminah, beliau menyerahkan beberapa bukti kepada SPR supaya tindakan lanjut membawa kes itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat dilaksanakan.

Beliau tiba bersama suaminya, Mohd. Rofi Osman kira-kira pukul 11.15 pagi di pejabat SPR negeri sebelum menyerahkan salinan cakera padat rakaman perbualan antara beliau dengan dua wakil PKR serta tiga keping gambar.

''Saya serahkan kepada kedua-dua organisasi untuk berhubung dan menguruskan kes ini.

''Semalam, saya sendiri telah berjumpa dengan Pengarah SPRM negeri, Latifah Md. Yatim dan beliau telah mengambil butiran-butiran peribadi saya.

''Selain itu, saya turut menyerahkan kepada SPRM dua lagi set rakaman suara yang belum didedahkan dalam simpanan pemain MP4 saya serta memberi salinan gambar menerusi bluetooth telefon bimbit,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan bukti dakwaan tersebut kepada Ketua Pembantu Tadbir SPR Pulau Pinang, Noormah Shaari di Komtar di sini hari ini.

Aminah semalam tampil mendedahkan bukti bahawa PKR didakwa cuba menyogoknya dengan menawarkan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 (TKM1) atau Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan wang RM88,000.

Katanya, jawatan TKM1 Pulau Pinang dan wang RM88,000 itu ditawarkan sekiranya beliau menang atas tiket Bebas dalam Pilihan Raya Kecil DUN Penanti pada 31 Mei ini tetapi dengan syarat beliau kembali menyertai PKR.

Beliau berkata, jawatan Yang Dipertua MPPP dan wang RM88,000 ditawarkan jika beliau menarik diri daripada bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

Aminah yang dikenali sebagai Kak Min di kalangan penyokongnya juga berkata, beliau akan tampil semula ke pejabat SPRM hari ini untuk memberi keterangan berhubung kes tersebut.

''Semalam, hanya butiran peribadi sahaja diambil. Saya bersama suami akan pergi hari ini kerana sememangnya saya mahu bekerjasama dalam hal ini.

''Saya sebenarnya tak nak buat pendedahan sebegini tetapi setelah dicabar oleh pemimpin PKR negeri sendiri maka saya terus buat pendedahan,'' jelasnya.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengapa beliau merakam segala perbualannya dengan wakil PKR itu, Aminah berkata, beliau berbuat sebegitu sebagai langkah berjaga-jaga.

Ujarnya, semasa di dalam PKR, beliau sering 'dihentam' semasa mesyuarat maka bermula daripada insiden tersebut, beliau sentiasa membuat rakaman suara sebagai simpanan.

''Mula-mula rakaman itu disimpan biasa sahaja tetapi apabila diminta oleh SPRM, baru saya tahu perbualan kami bertiga (Aminah dan dua wakil PKR) itu sebenarnya mempunyai unsur-unsur rasuah.

''Apa yang ingin saya katakan, saya tidak mempunyai sebarang niat pun untuk menganiaya dua orang kawan saya itu dalam pendedahan ini,'' ujarnya.


ler , sekejap RM 80 ribu, sekejap RM 80 ribu, dah naik ker?

aik, dari awal lagi dia dok bagitau PKR RASUAH dia, tetiba jer baru tahu ada unsur RASUAH haha

No comments: