Monday, November 12, 2007

Perhimpunan 10 November aman, rakyat berjaya elak provokasi polis

Azamin Amin
Mon | Nov 12, 07 | 10:26:35 am MYT

KUALA LUMPUR, 12 Nov (Hrkh) - Perhimpunan diadakan 10 November lalu berjaya mencapai kejayaan yang besar di luar jangkaan malah matlamat untuk menyampaikan suara dan tuntutan rakyat kepada DYMM Agong dan Raja-Raja bagi memulihkan demokrasi negara tercapai.

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, himpunan tersebut itu juga berjaya mengumpulkan jumlah rakyat yang besar termasuk menganjurkannya secara aman tanpa sebarang insiden yang tidak diingini.

"Alhamdulillah rakyat bersabar dan tidak bertindak balas walaupun ada provoksi oleh pihak-pihak tertentu untuk menghuru-hara termasuk tindakan polis," katanya dalam sidang media selepasa Mesyuarat PAS Pusat di pejabata Agung PAS semalam.

"Himpunan rakyat juga berjaya mendapat dan perhatian liputan daripada media dalam negeri dan antarabangsa walaupun dengan cara yang ringkas tetapi memberi satu makna yang besar dalam perjuangan kita untuk memulihkan demokrasi dalam negara kita," katanya.

Turut hadir sama Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu, Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar dan AJK PAS terdiri daripada Anuar Tahir, Syed Azman dan Hanipa Maidin.

Menjawab soalan wartawan Ustaz Hadi berkata penyerahan memo itu telah dilakukan oleh 10 orang yang terdiri daripada dirinya, pimpinan politik dan NGO dan telah disampaikan kepada pegawai Istana Negara malah pegawai tebabit berjanji akan memajukan kepada DYMM Agong dan akan diteliti oleh Majlis Raja-Raja.

Sebelum itu Ustaz Hadi dalam ceramahnya pada hari sama perhimpunan rakyat itu diadakan mengucapkan tahniah kepada Bersih yang telah berjaya menganjurkan perhimpunan rakyat dan Kepada seluruh peserta himpunan yang datang dari seluruh pelusuk negara.

"Saya ucapkan setinggi tahniah, kerana telah berjaya buktikan kepada dunia, bahawa rakyat Malaysia juga mempunyai kesedaran berjuang untuk membawa perubahan dalam negaranya," tegas Tuan Guru Abdul Hadi dalam ceramah umumnya di Markaz Tarbiyyah PAS Taman Melewar Ahad lalu.

Turut serta dalam ceramah umum anjuran Bersih di Taman Melewar malam tadi selepas himpunan 100,000 rakyat pada jam 2.30 petang semalam berjaya ialah, Penasihat Perti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim; Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Setiausaha Agung KeADILan, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; AJK DAP Pusat, Ronnie Liu dan Koordinator Penggerak Demokrasi, Anuar Tahir.

Presiden PAS melahirkan tahniah kepada peserta himpunan aman kerana cukup bersabar walaupun ada gangguan sambil menyifatkan kesediaan mereka menyertai himpunan semalam adalah satu pengorbanan yang sangat mahal harganya. - mr


No comments: