Sunday, May 24, 2009

Pakatan Rakyat lancar mogok lapar tiga hari

Pakatan Rakyat lancar mogok lapar tiga hari


IPOH: Kecewa dengan keputusan Mahkamah Rayuan kelmarin, Pakatan Rakyat akan melancarkan kempen mogok lapar selama tiga hari, mulai Selasa ini, untuk mendesak Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Setiausaha DAP Perak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Remis, Nga Kor Ming, berkata penyokong Pakatan Rakyat yang akan berpuasa dibenarkan meminum air setiap enam jam tetapi tidak boleh menikmati makanan pejal sehingga petang Khamis ini.

Namun, katanya, orang Islam yang hendak berpuasa sempena kempen itu boleh berpuasa mengikut hukum syarak, iaitu bersahur sebelum matahari keluar dan berbuka ketika matahari terbenam pada Selasa, Rabu dan Khamis.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Taiping berkata, majlis perasmian acara itu akan disempurnakan oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammd Nizar Jamaluddin di Wisma DAP, bermula dengan sarapan pagi.

"Beberapa Adun Pakatan Rakyat juga akan tinggal di Wisma DAP selama tiga hari kerana kami akan mengadakan ceramah dan menyalakan lilin supaya DUN dibubarkan.

"Majlis penutup akan diadakan di Pejabat Pas Perak pada waktu maghrib Khamis ini diikuti solat hajat," katanya kepada pemberita, di sini, semalam.

Nga berkata, penyokong Pakatan Rakyat juga digalakkan memakai baju hitam sebagai tanda membantah rampasan kuasa secara tidak demokratik oleh Barisan Nasional (BN) di Perak.

"Kerajaan yang demokratik mesti mendapat mandat rakyat. Rakyat tidak mahu kerajaan mereka ditentukan oleh seorang hakim saja. Hak asasi rakyat Perak berjumlah 2.4 juta untuk memilih kerajaan sendiri ditolak begitu saja," katanya.





Mogok lapar

IPOH 23 Mei - Ibarat bayi menangis inginkan perhatian!

Selepas mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri bawah pokok dan membina monumen 'demokrasi', pakatan pembangkang tidak sudah-sudah mahu mencetuskan suasana tidak stabil di Perak.

Pakatan pembangkang yang telah kehilangan majoriti DUN kini merancang mengadakan kempen mogok lapar selama tiga hari bagi mendesak DUN dibubarkan.

Tindakan mereka itu seolah-olah tidak menghormati keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah semalam.

Pelbagai program diatur sempena kempen tiga hari itu yang bermula pukul 10 pagi, Selasa ini di Wisma DAP.

Setiausaha DAP negeri, Nga Kor Ming pada sidang akhbar di sini berkata, kempen tersebut akan dirasmikan oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan bekas Speaker, V. Sivakumar dan ia berterusan selama 72 jam.

No comments: