Thursday, November 08, 2007

Bersih pergiat kempen ajak sertai himpunan 10 November

Salmiyah Harun | Foto Wan Zahari Salleh
Wed | Nov 07, 07 | 7:32:59 pm MYT

KUALA LUMPUR, 7 Nov (Hrkh) - Pelbagai usaha dilakukan oleh gabungan parti pembangkang untuk menarik minat orang ramai menyertai Perhimpunan Aman Bersih pada 10 November ini bagi menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

ImageHari ini gabungan parti pembangkang itu melancarkan kempen himpunan Aman 10 November sebagai persiapan awal untuk menghebahkan kepada orang ramai menyertainya.

Pengerusi Perhimpunan Aman Bersih yang juga Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu, menyeru orang ramai untuk sama-sama berhimpunan di Dataran Merdeka Sabtu ini untuk menuntut satu pilihan raya yang bebas.

Sebagai pelancaran kempen itu, beberapa pimpinan parti pembangkang antaranya Bendahari PAS Dr Hatta Mohd Ramli, Ajk PAS Pusat Dr Syed Azman ImageSyed Nawawi, Dr Dzulkifli Ahmad, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Sivarasa Rasiah dan Ajk DAP Ronnie Liu turut sama mengedar risalah tentang himpunan tersebut di hadapan Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut.

Mohamad Sabu, yang juga sama-sama mengedar risalah turut berucap di hadapan Pejabat Agung PAS meminta rakyat seluruhnya turun dan tunjukkan tanggungjawab mereka untuk menuntut keadilan dari kerajaan.

ImageSementara itu, Sivarasa yang juga mengambil kesempatan berucap di tengah-tengah kesesakan lalu lintas berharap, Yang Di Pertuan Agong mencadangkan kepada kerajaan untuk menubuhkan Suruhanjaya Di Raja bagi melakukan reformasi pilihan raya.

"Kita seru Agong menolak permintaan kerajaan untuk mengadakan pilihan raya selagi reformasi pilihan raya tidak dibuat," katanya. - mr


No comments: