Friday, October 26, 2007

KeADILan bidas sikap putar belit BPR dalam kes Lingam

Wan Nordin Wan Yaacob
Fri | Oct 26, 07 | 3:18:36 pm MYT

KUALA LUMPUR, 26 Okt (Hrkh) - Kerajan dibidas kerana sudah hilang hala tuju moralnya dan tidak mungkin boleh diharapkan untuk mendaulatkan undang-undang dalam perlaksanaan undang-undang yang sediaada sekalipun, kata Pegawai Khas Anwar, Din Marican.

"Saya kagum tetapi tidak hairan bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah memutar belitkan prosedur dan mengulangi ugutannya untuk mendakwa Penasihat KeADIlan, Dato' Seri Anwar Ibrahim di bawah Akta Mencegah Rasuah berkaitan siasatan video VK Lingam,"kata Din dalam satu kenyataanya hari ini.

Rakyat harus jelas dengan fakta-fakta kes, pada Khamis, 25 Oktober , jam 11.05am, BPR menghubungi Anwar Ibrahim dan membatalkan temujanji di pejabat Anwar yang terdahulu telah dipersetujui bagi mengambil bahan bukti, kata Din.

"Melalui telefon Anwar bertanya Tuan Sazali bin Salbi, ketua pasukan penyiasatan BPR mengapa temujanji tersebut dibatalkan. Jawapan Sazali adalah bahawa arahan 'datang dari atas' dan menasihatkan Anwar untuk simpan sahaja bukti tersebut. Anwar kemudian diberitahu bahawa temujanji tersebut dibatalkan sehingga makluman seterusnya,"katanya.

KeADILan dengan itu mencabar ketidakadilan yang dilakukan itu, kata Din.

KeADILan akan mengadakan himpunan solidariti untuk Anwar di Pandan Indah malam ini dengan Anwar Ibrahim, Tan Sri Khalid Ibrahim, Datuk Dr. Hassan Ali dan YB Teng Chang Khim Hubungi sebagai pemidato, kata Din.

No comments: