Friday, October 26, 2007

'Anwar kena hantar sendiri klip video'

KUALA LUMPUR: Badan Pencegah Rasuah (BPR) mengarahkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan video asal rakaman penuh perbualan telefon selama kira-kira 14 minit yang memaparkan perbualan telefon mengenai urusan pelantikan hakim dan bukan menunggu BPR datang mengambilnya.

Menurut kenyataan akhbar BPR semalam perintah menyerahkan rakaman itu sudah dikeluarkan terhadap Anwar pada 22 Oktober lalu mengikut Seksyen 22(1)(b) Akta Pencegah Rasuah 1997 mengenai Perintah Mengemukakan Dokumen.

Dokumen itu perlu dikemukakan kepada ibu pejabat BPR di Putrajaya pada 25 Oktober bagi membantu siasatan terhadap kesalahan mengikut akta sama.

Namun, sehingga tarikh yang ditetapkan, Anwar gagal mengemukakan klip video asal yang dikatakan perbualan antara peguam kanan Datuk V K Lingam dan seorang hakim kanan pada 2002.

"Datuk Seri Anwar Ibrahim menghubungi pegawai BPR untuk meminta mengambil klip video berkenaan daripada beliau.

"Berdasarkan perintah yang dikeluarkan, adalah menjadi tanggungjawab Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk datang dan menyerahkan klip video berkenaan ke ibu pejabat BPR Putrajaya dan bukannya meminta pegawai BPR datang ke pejabat beliau untuk mendapatkan klip video itu," kata kenyataan itu.

Kegagalan mematuhi arahan itu adalah kesalahan mengikut Seksyen 29(c) akta berkenaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 59 akta sama dan jika bersabit kesalahan boleh didenda maksimum RM10,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Sementara itu, Anwar berkata, beliau menerima panggilan telefon daripada wakil BPR memaklumkan mereka membatalkan urusan mendapatkan salinan klip video berkenaan pagi semalam.

No comments: