Tuesday, August 18, 2009

LPPR : Siasat semua kes rasuah secara telus

Siasat semua kes rasuah secara telus

KUALA LUMPUR: Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) menasihatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya terus menyiasat semua kes rasuah tanpa mengira kedudukan dan latar belakang seseorang.

Pengerusinya, Tun Abdul Hamid Mohamad, berkata lembaga berpandangan SPRM mempunyai tanggungjawab undang-undang bagi pencegahan rasuah dengan cekap dan berkesan.

“LPPR yang diwujudkan melalui undang-undang mempunyai peranan untuk memastikan SPRM terus melaksanakan tugasnya dengan bebas, telus, berkesan dan profesional dalam membanteras jenayah rasuah selain memastikan keadilan dilaksanakan ke atas semua pihak yang terbabit," katanya dalam kenyataan di sini.

Sabtu lalu, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdul dilaporkan berkata pihaknya akan memberhentikan siasatan serta-merta terhadap semua kes membabitkan ahli politik ekoran suruhanjaya itu menerima kecaman daripada pelbagai pihak berhubung cara siasatan dijalankan.

Shukri membuat kenyataan itu berikutan SPRM didakwa bertindak kasar ketika menahan pembantu kepada Exco kerajaan negeri Selangor, Wong Chuan How, 50, di pejabat perkhidmatan wakil rakyat di Sungai Pelek, Sepang, Selangor. - Bernama

No comments: