Thursday, July 02, 2009

Adun Pas tidak perlu ilmu tinggi

Adun Pas tidak perlu ilmu tinggi

KUALA KRAI 1 Julai – Pas berpendapat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri ini tidak perlu berpendidikan tinggi kerana peranan mereka hanya dalam ruang lingkup di kawasan yang diwakili.

Pengarah Pilihan Raya Pas Kelantan, Abdul Fatah Haron berkata, ADUN hanya perlu memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan jika memiliki ilmu setinggi mana sekali pun ia hanya digunakan di kawasan itu serta tiada kuasa untuk membuat sebarang dasar.

Beliau berkata, kakitangan kerajaan di negeri ini berjiwa rakyat dan ia memberi kelebihan kepada wakil rakyat berurusan dengan mereka tanpa berasa segan silu walaupun tidak mempunyai pendidikan yang tinggi.

“Dalam konteks Kelantan, untuk mewakili rakyat berjumpa dengan kakitangan kerajaan tidak semestinya berpendidikan tinggi, lainlah duduk di Kerajaan Persekutuan taraf dan pendidikan mereka lebih tinggi.

“Di Kelantan, kakitangannya berjiwa rakyat jadi ADUN yang tidak berpendidikan tinggi tidak akan berasa segan untuk jumpa dengan mereka.

“Berkhidmat kepada rakyat lebih penting. Kalau ada Ph.d (ijazah doktor falsafah) sekali pun tidak boleh guna ilmu itu kalau sekadar jadi ADUN Tendong yang berkhidmat untuk rakyat Tendong saja,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

No comments: