Saturday, November 03, 2007

Wanita tidak halang ahli bertanding

KUALA LUMPUR: Pergerakan Wanita Umno tidak menghalang ahlinya bertanding pada pemilihan parti itu, dengan syarat tidak mengabaikan tanggungjawab kepada keluarga, kata Ketuanya, Datuk Seri Rafidah Aziz.

Beliau berkata, selama ini, keputusan untuk menjadi calon pada mana-mana pemilihan parti itu terletak pada ahli pergerakan itu, bukan atas desakan pihak tertentu, termasuk kepemimpinan parti.

"Tidak ada siapa yang halang wanita bertanding, kalau rasa dia layak nak bertanding ketua cawangan atau bahagian, silakan bertanding. Kita memang amalkan konsep terbuka, memang bebas.

"Tetapi kadang-kadang wanita itu sendiri tidak mahu bertanding terutama pada peringkat bahagian yang membabitkan calon lelaki. Lagi pun dulu bertanding senang, tetapi sekarang kalau nak bertanding...kalau tidak beriya-iya berkempen, orang tidak akan pandang.

"Ada juga wanita Umno yang bagus dan pandai, tetapi ada anak kecil pula. Saya tidak mahu dia mengabaikan anak, suami dan rumah ditinggalkan hanya untuk mengejar jawatan ketua bahagian," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Rafidah berkata, pergerakan itu juga tidak mengongkong ahlinya untuk mengetengahkan kewibawaan dan keupayaan mereka sebagai pemimpin, walaupun sedar ia sukar dilaksanakan terutama di kalangan wanita berkeluarga.

"Wanita Umno susah sikit (berkempen), nak bebas sampai ke malam jam 2 atau 3 pagi duduk di coffee house, jadi mungkin ada yang kata tidak perlu dan cukup sekadar berkhidmat dalam parti, bukan kerana jawatan.

"Sebenarnya berkhidmat pada peringkat akar umbi lebih berharga daripada jawatan, ada kalanya wanita menilai dirinya dan menganggap jika bertanding dengan lawannya lelaki.. mungkin nanti tak pasal-pasal menjadi korban," katanya.

Berikutan itu, katanya, ramai wanita yang berpendirian adalah lebih baik kekal dalam pergerakan itu dan berkhidmat pada peringkat bahagian, bukannya memberi tumpuan khusus untuk merebut kerusi ketua bahagian.

Beliau berpendapat keberkesanan melaksanakan tugas untuk parti tidak bergantung pada jawatan, sebaliknya perjuangan pada peringkat akar umbi juga mampu membawa perubahan kepada wanita negara ini.

"Kita tidak boleh desak (wanita bertanding) sebab tidak mahu wanita berkenaan menjadi ketua bahagian hanya untuk sepenggal saja dan lepas itu digugurkan kerana tidak berkesan... lepas itu merajuk dan orang tak lantik jadi jawatankuasa bahagian... habis langsung," katanya.

No comments: