Saturday, November 03, 2007

Johor sentuh perjuangan bangsa Melayu

KOTA TINGGI: Umno Johor akan terus membangkitkan isu perjuangan bangsa Melayu dan tidak menyentuh sensitiviti mana-mana kaum kerana parti itu adalah tulang belakang kepada kerajaan dan Barisan Nasional (BN).

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata semua agenda Melayu yang diperjuangkan Umno negeri, adalah asas kepada penubuhan parti itu sejak 61 tahun lalu dan ahli parti tidak perlu takut untuk memperjuangkannya.

"Umno bukan sahaja memperjuangkan orang Melayu tetapi juga kaum lain, jadi tidak perlu ahli parti takut untuk memperjuangkan agenda Melayu kerana kestabilan kerajaan dan BN terletak pada Umno," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Sambutan Aidilfitri Umno Bahagian Kota Tinggi di Kampung Sungai Sembilang, Felda Air Tawar di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Umno Bahagian Kota Tinggi, Datuk Seri Syed Hamid Albar; Speaker Dewan Undangan Negeri yang juga Setiausaha Umno negeri, Datuk Ali Hassan dan barisan exco kerajaan negeri.

Abdul Ghani berkata, Perhimpunan Agung Umno sudah berlangsung sejak parti itu ditubuhkan, dan ia menjadi medan dan wadah terbaik untuk ahlinya, yang mewakili majoriti orang Melayu untuk memperkatakan mengenai sebarang isu mengenai orang Melayu.

"Mungkin, tahun lalu, terdapat sedikit sentimen disebabkan perhimpunan agung disiarkan secara langsung di televisyen tetapi saya berpendapat bahawa ia tidak sepatutnya menjadi halangan kepada ahli untuk memperkatakan mengenai hak dan keistimewaan orang Melayu," katanya.

Ditanya sama ada Umno Johor akan terus memperjuangkan isu bahasa Melayu, Abdul Ghani berkata, perjuangan itu sebenarnya menjadi sebahagian kepada perjuangan Umno dari negeri lain kerana ia adalah asas perlembagaan parti.

"Perjuangan bahasa Melayu bukan dari Umno Johor saja, tetapi juga patut dari Umno negeri lain, kerana ia termaktub dalam asas perlembagaan parti.

"Bagaimanapun, kita tetap menyokong dasar kerajaan untuk meneruskan pengajaran bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik seperti yang diumumkan baru-baru ini, kerana ia akan meningkatkan keupayaan orang Melayu untuk menguasai bidang ilmu ini," katanya.

Sementara itu, Abdul Ghani berkata, Badan Perhubungan Umno negeri melantik Ketua Umno Bahagian Batu Pahat, Senator Dr Mohd Puad Zarkashi membahaskan ucapan dasar Presiden parti manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Abong, Datuk Dr Haris Salleh membahaskan usul ekonomi dan sosial.

"Usul agama pula akan dibawa Ketua Pemuda Sekijang yang juga Adun Kemelah, Ayub Rahmat dan saya berharap ketiga-tiga ucapan ini, akan dapat mewakili hasrat sebenar perjuangan Umno Johor sebagai tulang belakang parti," katanya.

No comments: